یادداشت سرپرست دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان در سوگ دکتر منوچهر دوایی دانش‌آموخته‌ی دانشگاه

دکتر منوچهر دوایی سال ۱۳۱۵ در تهران متولد شد. پدرش از داروسازان بنام تهران بود و از آن جهت نام دوایی بر خانواده داشتند. علاقه وی به دارو و درمان باعث شد تا پس از اخذ دیپلم با توجه به نمره عالی در کنکور، رشته پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب نماید. وی پس از طی دوره پزشکی عمومی برای ادامه تحصیل جلای وطن کرده به آمریکا هجرت نمود. در مدت ۹ سال اقامت در آمریکا پس از طی دوره جراحی عمومی با عنوان رزیدنت نمونه سال در دانشگاه راجستر نیویورک جهت گذراندن دوره فوق تخصصی جراحی اطفال در دانشگاه مانی توبا به کانادا و دوباره به آمریکا مهاجرت کرد و تحصیلات خود را در دانشگاه جانز هاپکینز به پایان رساند و سپس به میهن بازگشت. با بازگشت به وطن علیرغم فراهم بودن امکانات مناسب در تهران قصد عزیمت به اهواز نمود و در آنجا به همراه شماری از دوستان خود در توسعه و پیشرفت دانشگاه جندی‌شاپور اهواز همت گماشت و در این مدت در مناصب گوناگون به عنوان ریاست دانشکده پزشکی، معاون پژوهشی دانشگاه و ریاست دانشگاه اهواز در کنار دوستان و شاگردانشان برای اعتلای نام آن دانشگاه تلاش کرد. در همان سالها ناقوس جنگ به صدا در آمد. در طول سالهای جنگ به عنوان جراح به خدمت‌رسانی نسبت به رزمندگان مشغول شد و بارها از وی به خاطر از خودگذشتگی و حضور مستمر در جبهه‌های جنگ از سوی مقام معظم رهبری و مقامات بلندپایه کشوری و لشکری تقدیر به عمل آمد. پس از پایان جنگ به خاطر رسیدگی به امور خانواده اهواز را ترک و به تهران عزیمت نمود. در تهران نیز از نخستین پزشکانی بود که گام در راه تاسیس بیمارستان امام حسین(ع) تهران گذاشت و سالها در آن بیمارستان مشغول خدمت بوده و در این سال‌ها به مدت هشت سال سمت مدیریت گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را برعهده گرفت. در این سال‌ها هیچگاه از آموختن و آموزش علم دست برنداشت و دوره‌های تکمیلی جراحی دستگاه گوارش و آنکولوژی در بیمارستان همر اسمیت لندن را گذراند و در بسیاری از کنگره‌های علمی و دوره‌های آموزشی به عنوان استاد مدعو شرکت کرد.
وی از ابتدا به عنوان عضو هیات موسس و هیات رئیسه انجمن سرطان ایران خدمات بسیاری را در این راستا به بیماران ارائه نمود و از مرداد ۱۳۹۲ به عنوان رئیس انجمن سرطان ایران برگزیده شد.
وی همچنین از ۱۳۶۹ عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران شد و بارها به عنوان پزشک نمونه از سوی انجمن سرطان، جامعه جراحان ایران و فرهنگستان علوم‌پزشکی معرفی و در سال ۱۳۹۲ مفتخر به دریافت نشان درجه یک علمی کشوری شد. وی چندین بار به عنوان عضو هیات علمی نمونه و شاخص دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی شناخته شده و نشانهای افتخار و دانش و پژوهش آن دانشگاه را کسب کرده است.

وی همچنین عضو هیات موسس و هیات رئیسه انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، عضو ارشد جامعه جراحان آمریکا (FACS)، فلو آکادمی طب کودکان آمریکا (FAAP)، فلو کالج بین‌المللی جراحان (FICS)، عضو انجمن جراحی کودکان آسیا و عضو انجمن بین‌المللی پزشکی حوادث است و سال‌ها از اعضای هیات ممتحنه بورد جراحی عمومی و اطفال بوده است.
از جمله ابتکارات و نوآوریهای وی می‌توان به پایه‌گذاری تریاژ برای مجروحین جنگ تحمیلی، ابداع تکنیک جراحی بازسازی آنورکتوم با استفاده از گلوتئو پلاستی، پایه‌گذاری جراحی‌های معده برای بیماران مبتلا به چاقی مرضی (گاستریک پارتیشن) و پایه‌گذاری جراحی‌های وسیع کبد پس از آمبولیزاسیون ورید پورت اشاره کرد.
سرانجام وی در روز ۵ مرداد ۱۴۰۱ رخ در نقاب خاک کشید.
یادش گرامی باد. دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران درگذشت این جراح خدوم و متعهد را به جامعه‌ی دانشگاهی و جامعه‌ی پزشکی کشور تسلیت می‌گوید.

دکتر سیدمنصور گتمیری
سرپرست دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران
۵ مرداد ۱۴۰۱

ایرج نعمتی
خبرنگار

ایرج نعمتی