پیام تسلیت استاد بهادری به مناسبت درگذشت دکتر غلامرضا میرسپاسی

رئیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان در پیامی، درگذشت استاد دکتر غلامرضا میرسپاسی، استاد برجسته و عضو بازنشسته گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان روزبه را به خانواده بزرگ دانشگاه تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر ارتباط با دانش آموختگان، استاد دکتر مسلم بهادری در پیامی درگذشت دکتر غلامرضا میرسپاسی به جامعه پزشکی و خانواده وی تسلیت گفت.

متن پیان به شرح زیر است.

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

مشیت الهی بـر ایـن تعلق گرفـته کـه بهار فرحناک زندگی را خـزانـی ماتمزده بـه انتظار بنشیند و این ، بارزترین تفسیر فلسفـه آفـرینش درفـراخـنای بـی کران هـستی و یـگانه راز جـاودانگی اوسـت .
خبر تاسف برانگیز درگذشت استاد پیشکسوت گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جناب آقای دکتر غلامرضا میرسپاسی مایه تأثر و تأسف بسیار گردید. همه عزیزانی که در جای جای این سرزمین با صداقت و سلامت نفس استاد میرسپاسی آشنا بودند و هستند، حق دارند که سوگوار فقدان این چهره نام آور و سخت کوش باشند. استادی که با خدمات ارزنده خود میراثی گرانقدر بجای گذاشته و امیدوارم پاداش این خدمات ارزشمند را در جایگاه ابدی از ایزد منان دریافت نمایند.
اینجانب به نمایندگی از دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران این ضایعه گران را به جامعه پزشکی به خصوص اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران، شاگردان و دوستداران و همچنین به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده و از ایزد منان برای روح والای آن استاد گرانقدر، رحمت واسعه و آرامش ابدی و برای بازماندگان معزز صبر و بردباری آرزومندم.

روانش شاد، نامش مانا و یادش گرامی باد

        دکتر مسلم بهادری
رئیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان

دکتر غلامرضا میرسپاسی درسال ۱۳۲۵ در تهران متولد شد. س از اخذ دیپلم، به آمریکا رفت و در آنجا تحصیلات دانشگاهی را در«واشینگتن یونیورسیتی» آغاز کرد. اما پس از دو سال به ایران بازگشت و تحصیلات پزشکی عمومی خود را در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران به پایان رساند. وی رشته مغز و اعصاب را انتخاب کرد و از سال پنجم پزشکی در بیمارستان «میمنت» که بنیان‌گذار آن پدرش بود کشیک می داد. بعد از سربازی به انگلستان رفت و دوران تخصصی روانپزشکی را در انستیتو روانپزشکی دانشگاه لندن گذراند. او پس از گذراندن امتحاناتDiploma in Psychological Medicine (DPM)   و اخذ مدرک

 Member of the Royal Collage of Psychiatrists (MRCPsych)در تیرماه 1358 به ایران بازگشت. در همین سال عضو هیات علمی دانشگاه تهران شد و در بیمارستان روزبه به عنوان استادیار مشغول به کار شد و چندسال بعد مدرک Fellow of the Royal Collage of Psychiatrists (FRCpsych) را اخذ کرد. دکتر میرسپاسی از سال 1389 تا 1392 ریاست انجمن علمی روانپزشکان ایران را بر عهده داشت. او در نیمه دوم دهه 60 و 70  دبیر هیات ممتحنه بورد تخصصی رشته روانپزشکی بود و به عنوان عضو هیات بازنگری کوریکولوم آموزشی دستیاران روانپزشکی نیز فعالیت داشت و هر واژه آن را با دقتی مثال زدنی بررسی می‌کرد.  وی همچنین جزء هیات تحریریه مجله انگلیسی زبان Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences و عضو هیات تحریریه مجله روانپزشکی بین‌المللی (International Psychiatry) مربوط به مجله روانپزشکی بریتانیا (British Journal of Psychiatry)  از سال 2009 بود.
دکتر میرسپاسی نه تنها استاد روانپزشکی، که استاد اخلاق، نظم و ترتیب و وسواس در کار بالینی و آموزش و همچنین اسوه اخلاق مداری، دقت و توجه به انسان از بیمار تا دانشجو، دستیار و استاد بود.

پدربزرگ وی مرحوم استاد عبدالحسین میرسپاسی خادم افتخاری  حرم مطهر امام رضا بود. دکتر عبدالحسین میرسپاسی پدر دکتر  غلامرضا میرسپاسی نیز از بنیانگذاران روانپزشکی نوین در ایران بود. تاسیس درمانگاهی در تفرش، بیمارستان روانپزشکی میمنت و بیمارستان آزادی از یادگاری های دکتر میرسپاسی محسوب می شوند.