همزمان با تاسیس شعبه دفتر دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران در قزوین اولین سمینار تعهد حرفه ای و تقدیر از الگوهای تعهد حرفه ای این استان نیز برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط با دانش آموختگان، همزمان با تاسیس شعبه استانی دفتر دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران در استان قزوین اولین سمینار تعهد حرفه ای و تقدیر از الگوهای تعهد حرفه ای این استان روز پنجشنبه ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۲ در سالن حکیم دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد.
در این مراسم که با حضور دکتر گتمیری رییس دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سید‌ محمدرضا‌ سیداحمدیان دبیر دفتر و رئیس کمیته اجرایی سمینار، دکتر دیدبان رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دکتر تبریزی مدیرعامل بیمارستان مهرگان و جمع کثیری از اساتید و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد دکتر سیداحمدیان ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان و شرکت کنندگان گفت: دفتر ارتباط با دانش آموختگان یکی از ارکان دانشگاه‌های بین‌المللی دنیاست و در رنکینگ، دانشگاه‌هایی که این دفتر را دارند دارای امتیازند.
وی اضافه کرد این دفتر تولیدات دانشگاه که علم پزشکی و انسان‌هایی که این حرفه را می‌آموزند پیگیری می‌کند و پل ارتباطی است که فارغ التحصیلان دانشگاه را پس از فارغ التحصیلی به دانشگاه وصل میکند. از کارهای این دفتر برگزاری همایش‌های فارغ‌التحصیلی و گردهمایی ورودی‌هاست و خدماتی که فارغ التحصیلان می‌توانند به دانشگاه مادر خود داشته باشند را ساماندهی می‌کند. دکتر سیداحمدیان اضافه کرد بنیادی بصورت NGO و با نام استاد بهادری شکل گرفت که نقطه تماس و هدایت کمک‌های مالی و علمی فارغ‌التحصیلان به دانشگاه است. این بنیاد در تجهیز خوابگاه‌ها در دوران کرونا، تامین ماسک، الکل و… کمک‌های بسیاری ایفای نقش کرده است.
وی ادامه داد: من از سال 1398 وارد استان قزوین و بیمارستان مهرگان شدم که در حال توسعه بود، توسعه زمانی می‌تواند پایدار باشد که همزمان با توسعه فنی و حرفه‌ای و توسعه‌ی تجهیزاتی، توسعه نیروی انسانی نیز وجود داشته باشد باید نیروهایی که هم سواد و هم تخصص لازم را دارند به کار گرفت و هم اینکه متعهد باشند تعهد یعنی بیماران را مانند خانواده‌ی خود بدانند.
در سال 1401 آقای دکتر دیده‌بان بنده را به عضویت کمیته اخلاق پزشکی استان قزوین در دانشگاه منصوب کردند و بنا به درخواست شورا امروز سمینار تعهد حرفه‌ای را برگزار کرده‌ایم. در بحث تعهد حرفه ای تنها سخن گفتن مهم نیست بلکه باید علم و رفتار را نیز به همراه داشته باشد.
این گزارش حاکیست در ادامه دکتر گتمیری رئیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن تشکر از دکتر دیده‌بان و دکتر سید احمدیان برای برگزاری سمینار و تشکر از اساتید فرهیخته برای شرکت در این سمینار گفت: از نظر ما این توفیق بزرگی است که این طرح را در استان قزوین برگزار می‌کنیم و باید بدانیم این سمینار فتح بابیست برای گفتمان سازی در خصوص تعهد حرفه‌ای و در زیر شاخه‌ی اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بهتر است که هر چند مدت یکبار مطرح شود. بحث تعهد حرفه‌ای و پروفشنالیسم در ایران بر جنبه‌های فردی پایبندی به اصول حرفه‌ای تاکید دارد در صورتی که ما در زمینه‌ی تعهد حرفه‌ای یکی از بهترین گروه‌های پزشکی و سلامت را در دنیا داریم. در زمینه‌ی تعهد حرفه‌ای باید به جنبه‌ی پروفشنالیسم که در نگاه سازمانی و اشاره به تعهدات جامعه و ساختار دولتی آنچه که باید به حوزه‌ی درمان متعهد باشد و نسبت به آسیب‌های گروه پزشکی از این حیث بپردازیم. امیدوارم حلقه‌ی پیوند ما و وظایفی که بر عهده‌ی دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان است با شعبه‌ی دفتر ارتباط با دانش آموختگان قزوین همکاری لازم را در پیشبرد اهداف داشته باشند.
دکترگتمیری در ادامه با ارایه گزارشی از کارهای دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان مقدمه ای از کارهای جاری دفتر را به اشتراک گذاشت و گفت: ما به یاری بزرگان و پیشکسوتان در پیشبرد اهداف دفتر نیاز داریم.
در ادامه دکتر تبریزی مدیر عامل بیمارستان مهرگان در رابطه با تعهد حرفه ای گفت: نگاه بیمارستانی در تعهد حرفه‌ای و چالش‌ها و وظایف آن، خدمات کیفی و ایمنی بیمار سه وجه دارد: وجه شاخص و عمده پزشک است و بخش بعدی پاراکلینیک و بخش سوم بخش مدیریتی مرکز است.آنچه که در مورد مرکز مهم است بحث زیرساخت‌هاست که ایمن باشد متاسفانه به دلیل امن نبودن زیر ساخت‌ها شاهد خسارات و اتفاقات ناگواری هستیم. با توجه به اینکه تجهیزات بیمارستانی با توجه به پیشرفت علم در تشخیص و درمان موثرند تامین این تجهیزات از وظایف بخش مدیریتی است اما شکاف بین هزینه و تعرفه باعث خواهد شد که کیفیت پایین بیایید و بیمارستان به روز نشود و این خود تهدیدی جدی در بخش مدیریت است.
وی در ادامه به حوزه‌ی اختیارات مدیران اشاره کرد که شامل بهبود بهره‌وری، بهبود پرت ها و مدیریت منابع انسانی است و در مدیریت منابع انسانی بحث انگیزه‌ی کاری،آموزش کادر پرستاری و اداری را در بهبود کیفیت خدمات بسیار مهم دانست و گفت: مسایلی از قبیل مسائل معیشتی و مالی نیاز هست مورد توجه قرار گیرند و یک اصل وجود دارد اینکه اگر به پرسنل توجه داشته باشیم آنها نیز به بیماران ما توجه خواهند داشت.
وی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم بتوانیم در این جلسات راهکارهایی را بیان کنیم تا دچار فرسودگی در بخش درمان نشویم پیشگیری را در نظر بگیریم و به گونه ای عمل کنیم که بیمارستان به عنوان تکیه‌گاهی برای پرسنل باشد و احساس تعلق خاطر به بیمارستان داشته باشند.این گزارش حاکیست سپس دکتر جعفریان استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد ایمنی بیمار به سخنرانی پرداخت و گفت ایمنی بیمار موضوعیست که روزانه با آن سروکار داریم و عوارض آن نیز گریبان‌گیر است. ماموریت ما این است خدمات ایمن و اثرگذار ارائه کنیم. طبق گزارشات خطای پزشکی و عوارضی که بر اثر امورات پزشکی اتفاق می‌افتد جزو عوامل مرگ و میر هستند. مهمترین کاری که در خدمات انجام می‌دهیم این است که آسیب جدیدی وارد نکنیم و از آنجایی که انسان ممکن الخطاست باید به سمی حرکت کنیم تا آن را به حداقل برسانیم و چون حوزه‌ی سلامت جزو حوزه‌های پرریسک محسوب می‌شود‌. قسمت قابل توجهی از هزینه‌های حوزه‌ی سلامت صرف جبران خساراتی است که در کادر درمانی اتفاق می‌افتد اما اگر نگاهی سیستماتیک داشته باشیم قابل پیشگیری است. بیش از هشتاد درصد خطاها بر اثر خطاهای سیستمیک است. وی در ادامه از سایر عوامل موثر در آسیب به بیمار نام برد.
در ادامه دکتر دیده‌بان رئیس دانشگاه علوم پزشک قزوین گفت: یکی از چالش‌های مهم جامعه‌ی پزشکی مساله‌ی خدشه‌دار شدن قداست جامعه‌ی پزشکی است که جنبه‌های مختلفی دارد. یکی هجمه‌های مختلفی است که توسط رسانه‌ها به جامعه‌ی پزشکی وارد می‌شود. وجه دیگر گاه، در خود جامعه‌ی پزشکی افرادی هستن که کارهایی را انجام می‌دهند که باعث می‌شود بهانه را به دست گروه اول دهند و به جامعه‌ی پزشکی بتازند.
اگر بخواهیم راهکاری برای این چالش پیدا کنیم یکی از آن مولفه‌ها همان تعهد حرفه‌ای و برجسته کردن آن در همه‌ی ارکان حوزه‌ی سلامت است. قداست پزشکی در همین تعهد حرفه‌ای نهفته است و زمانی که آحادی از جامعه‌ای دارای قداست است دارای وظایفی نیز هست که جامعه‌ی پزشکی این انتظارات را تا حدی برآورده کرده است، یکی از انتظارات از جامعه‌ی پزشکی این است که حقوق بیمار و سلامت بیمار را در هر شرایطی به همه چیز ترجیح دهند و همه‌ی اینها در تعهد حرفه‌ای گنجانده شده است و باید تعهد حرفه‌ای را در ساختار شخصیت افراد بتوانیم نهادینه کنیم تا چالش‌ها کاهش یابد. امیدواریم در دانشگاه علوم پزشکی قزوین بتوانیم با تشکیل دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران، تعهد حرفه‌ای را به ویژه در جوانان نهادینه کنیم و از چالش‌هایی که پیش روست پیشگیری کنیم.
در ادامه برنامه از اساتید و فرهیختگان الگوهای برتر تعهد‌حرفه ای در نظام سلامت استان قزوین، با اهداء تندیس و جایزه استاد بهادری، تقدیر و تشکر به عمل آمد.
سپس در ادامه سمینار، پانل تعهدحرفه ای با موضوعات مختلف توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران و قزوین ارایه شد.