مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان بین‌المللی رشته MBBS دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

به گزارش دفترارتباط با دانش آموختگان معاونت بین‌الملل، در این مراسم که شنبه 10 دی 1401 در پردیس بین‌الملل دانشگاه برگزار شد، دکتر سید مهدی رضایت، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل، دکتر امید امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر رضا یزدانی، رئیس دانشکده دندانپزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر آرمان زرگران، مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه، دکتر سارا پورشهیدی، مدیر امور آموزشی دانشگاه، دکتر سید مجتبی دقیقی، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل، دکتر سید رضا حسینی سده، مشاور اجرایی معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر جبرئیل نسل سراجی، استاد پیشکسوت و مشاور معاون آموزشی پردیس بین‌الملل، دکتر نسرین دشتی، مدیر آموزش دانشجویان بین‌الملل، دکتر شکوه ورعی، مدیر دفتر توسعه آموزش پردیس بین‌الملل و تعدادی از اساتید دانشگاه نیز حضور داشتند.
در آغاز، دکتر آیتی با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانش‌آموختگان بین‌المللی دانشگاه، گفت: امروز فرصتی است که به همه شما دانشجویان برای کار بزرگی که به سرانجام رساندید، تبریک بگوییم. تحصیل در رشته پزشکی که با جان انسان‌ها در ارتباط است، کاری بزرگ، سخت و البته بسیار ارزشمند به شمار می‌آید.
معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که می‌فرماید «علم و دانش، دو نوع است؛ یکی دانش ادیان و آئین‌ها، دیگری علم بررسی‌کننده بدن‌ها و جسم‌‏ها»، اظهار داشت: ما مسلمانان معتقدیم انسان دو بعد جسمانی و روحانی دارد که بعد معنوی و روحانی در واقع روح انسان است و بعد از مرگ نیز جاودان خواهد بود و از بعد جسمانی مهم‌تر است. در این میان مهم‌ترین و برترین علوم، علومی هستند که با روح انسان در ارتباطند و بخشی از آن‌ها علوم دینی هستند و بخشی دیگر علومی چون پزشکی است که پیوند مستقیم با بدن و سلامت دارد.
وی خطاب به دانشجویان گفت: شما برای تحصیل علم از کشور و خانواده خود جدا شده و مهاجرت کرده‌اید که تجربه‌ای شیرین، سخت و در عین حال جهادی بزرگ است پس برای این جهاد به همه شما تبریک می‌گویم.
دکتر آیتی افزود: حضرت پیامبر (ص) در حدیثی نبوی «اطلبوا العلم و لو بالصین»، مسلمانان را به دانش جویی و کسب علم حتی از چین که در آن زمان مظهر راه دور بوده، رهنمون شده است و این یعنی درباره منشأ و خاستگاه علم هیچ محدودیتی وجود نداشته و ندارد.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین توجه دانشجویان را به مقوله اخلاق پزشکی جلب کرد و بیان داشت: به عنوان یک پزشک خوب، از اهداف عالیه این حرفه فاصله نگیرید و همواره برای بیماران خود وقت بگذارید چرا که ارزش و اهمیت ارائه درمان مناسب و کارآمد با مسائل مادی قابل مقایسه نیست. مخاطب پزشکان، انسان‌ها هستند پس در درجه اول کرامت انسانی را در نظر بگیرید.
دکتر آیتی همچنین با تأکید بر اینکه در حوزه پزشکی موضوع فارغ‌التحصیلی و فراغت از تحصیل معنایی ندارد، گفت: پیشرفت روز به روز علوم پزشکی، توجه به آموزش مداوم پزشکی را بیش از پیش مطرح می‌کند در واقع پزشکان برای مداوای بیماران خود باید با پیشرفته‌ترین روش‌ها و جدیدترین تجهیزات درمانی آشنا باشند.
وی در پایان با بیان اینکه دانشگاهی که شما دانشجویان بین‌الملل برای تحصیل انتخاب کرده‌اید، مجموعه‌ای بزرگ و با قدمتی بیش از 170 ساله است، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط امیرکبیر پایه‌گذاری شده و مقام اول آموزش، پژوهش و فناوری‌های نوین را میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به خود اختصاص داده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه ضمن آرزوی موفقیت برای دانشجویان در تمامی مراحل زندگی، بیان داشت: حوزه بین‌الملل دانشگاه تمام تلاش خود را به کار گرفت تا فضایی مطلوب و مناسب را برای تحصیل دانشجویان خارجی فراهم کند امیدوارم کم و کاستی‌ها را بر ما ببخشید و با خاطره‌ای خوش دانشگاه و ایران را ترک کنید.
سپس دکتر رضایت به ارائه گزارشی از وضعیت تحصیل دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از یک هزار و 300 دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به تحصیل هستند و این مجموعه هم به لحاظ کمیت و هم تنوع کشورهای پذیرنده دانشجویان خارجی با فاصله قابل ‌توجه نسبت به دانشگاه‌های دیگر، در جایگاه مناسبی قرار دارد.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل افزود: به لحاظ پراکندگی، بیش از 56 درصد دانشجویان بین‌الملل در رشته پزشکی عمومی و در دانشکده پزشکی تحصیل می‌کنند و به لحاظ جنسیت نیز فاصله معناداری میان تعداد دانشجویان دختر و پسر وجود ندارد.
وی با بیان اینکه تاکنون 509 دانشجوی بین‌المللی دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، اضافه کرد: از این تعداد حدود 80 نفر را فارغ‌التحصیلان رشته‌های MD و MBBS از 12 کشور تشکیل می‌دهند.
دکتر رضایت همچنین با تبریک به دانشجویان فارغ‌التحصیل، از دکتر پورشهیدی، مدیر امور آموزشی دانشگاه، دکتر امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل، دکتر زرگران، مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه، دکتر دقیقی، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل، دکتر حسینی سده، مشاور اجرایی معاون بین‌الملل دانشگاه و دکتر نسل سراجی، مشاور معاون آموزشی پردیس بین‌الملل برای همراهی در مسیر آموزش تا فارغ‌التحصیلی این دانشجویان قدردانی کرد.
دکتر پورشهیدی نیز با اشاره به اینکه به نمایندگی از معاونت آموزشی دانشگاه در این جمع حضور یافته است، بیان داشت: امیدوارم دانشجویان بین‌المللی با کوله باری از خاطرات خوب و ماندگار دانشگاه علوم پزشکی تهران را ترک کنند.
مدیر امور آموزشی دانشگاه اظهار امیدواری کرد که ارتباط علمی و فرهنگی این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی نیز با دانشگاه حفظ شود و برای آن‌ها آرزوی موفقیت کرد.
در ادامه، دکتر امینیان نیز آموزش دانشجویان بین‌المللی و فارغ‌التحصیلی آن‌ها را حاصل کار تیمی و همراهی بخشهای مختلف در سطح دانشگاه دانست و از مدیران و مسئولان حوزه بین‌الملل و معاونت آموزشی دانشگاه و کارشناسان دانشکده پزشکی و معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل تشکر کرد.
رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل افزود: بسیار خوشحالم که امروز شاهد برگزاری این مراسم برای دانشجویانی هستیم که در کمیته‌های جذب و از میان یک هزار متقاضی تحصیل در دانشگاه انتخاب شده‌اند و از بهترین‌ها بوده‌اند.
وی با بیان اینکه دانشگاه تاکنون با شاخص‌ها و معیارهایی سخت‌گیرانه دانشجویان خارجی رشته‌های MD و MBBS را پذیرش کرده است، افزود: این دانشجویان همچون دانشجویان ایرانی در امتحانات به زبان فارسی شرکت و خوشبختانه بدون هیچ حمایت اضافه‌ای، نمراتی مشابه آن‌ها کسب کرده‌اند.
دکتر امینیان با اشاره به ارتباط حوزه بین‌الملل دانشگاه با دانشجویان خارجی که تاکنون فارغ‌التحصیل شده‌اند، تصریح کرد: تعدادی از این فارغ‌التحصیلان هم‌اکنون در مقاطع بالاتر دانشگاه و یا در دیگر دانشگاه‌های خوب جهان مشغول به تحصیل هستند.
رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل خاطرنشان کرد: با تکیه بر ظرفیت‌های دانشگاه، آمادگی برای پذیرش دانش‌آموختگان بین‌المللی در مقاطع بالاتر وجود دارد.
در پایان این مراسم از ثمین فاطیما، سید فضه بتول زیدی و سیده هانیه بتول زیدی به عنوان دانش‌آموختگان برتر رشته MBBS تقدیر شد.
همچنین با حضور معاون بین‌الملل دانشگاه و سایر معاونان و مدیران حاضر، سوگندنامه پزشکی قرائت و کیک فارغ‌التحصیلی دانشجویان بریده شد.

خبرنگار و عکاس: مهناز وحیدی