قدردانی رئیس دانشگاه از کادر درمان فعال در پاندمی کرونا/ معرفی پنج استاد برگزیده بنیاد استاد بهادری

همزمان با چهارمین سمینار (مجازی) تعهدحرفه‌ای در خدمات سلامت، از پنج استاد پیشکسوت الگوی اخلاق و تعهدحرفه‌ای و پرسنل درمانی ایثارگر در مقابله با بیماری کرونا در چهارمین جشنواره بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری تجلیل شد.

بنابر گزارش روابط عمومی دانشگاه، دفتر ارتباط با دانش آموختگان، هم‌زمان با چهارمین سمینار تعهد حرفه‌ای در خدمات سلامت، چهارمین جشنواره بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری از امروز پنج‌شنبه 14 اسفند 99 به همت دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان، دفتر تعهد حرفه‌ای دانشکده پزشکی، مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری، به مدت 2 روز آغاز به کار کرد.
این سمینار همراه با برگزاری سه پنل تخصصی با موضوعات نقش سازمان مسئول در نظام سلامت(نظام پزشکی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مجمع جهانی سلامتف جمعیت هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی و انجمن های علمی)، تبلیغات پزشکان، موافقان و مخالفان در بخش خصوصی، تمایزات تبلیغات از معرفی، چالش های رعایت رفتار حرفه ای و چالش های پیشبرد اهداف تعهدحرفه ای در سطح خرد و کلان برگزار می شود.
همزمان با این سمینار در بخش جشنواره ی بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری از دکتر یحیی عقیقی، دکتر بهادر اعلمی هرندی،دکتر پروین پاسالار، دکتر شهناز گلیان و زنده یاد دکتر اسماعیل یزدی و مرحوم علی اصغر هاشمیان (قدیمی ترین عضو کتابخانه دانشکده پزشکی) به‌عنوان الگوی عملی اخلاق و تعهد حرفه‌ای تقدیر به عمل آمد.
امروزه مبحث تعهدحرفه اي يا پروفشناليسم پزشكي، در جامعه جا افتاده است
استاد دکتر مسلم بهادری، رئیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان با بیان اینکه، امروزه مبحث تعهدحرفه اي يا پروفشناليسم پزشكي، در جامعه جا افتاده است گفت: موضوع تعهدحرفه اي در پزشكي كه عنوان اين همايش است از مسايل بسيار اساسي در خدمت رساني در حوزه بهداشت عمومي است. امروزه مبحث تعهدحرفه اي يا پروفشناليسم پزشكي، در جامعه جا افتاده و  مفهوم جديدي نيست و در تمام طول تاريخ طب در قالب كتاب ها وسو گند نامه هاي پزشكي وجود داشته است.
وی با بیان اینکه، ان چه رابطه پزشك و بيمار را بهبود می بخشد و لازمه موفقيت در تشخيص ، درمان و ارائه خدمات پيشگيرانه می شود اعتماد بيمار به پزشك است، تصریح کرد: اعتماد به اينكه شاغلين اين حرفه هدف اصلي خود را تامين سلامتي مردم قرار داده  و سلامت بيمار را برمنافع خود ترجيح مي دهند و اين تعهد مقدس را به شكل سوگند نامه ملزم مي کنند.
دکتر بهادری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مبارزه با بيماري پاندمي كوويد-19 تقريبا تمامي امكانات نيروي انساني دانشگاه علوم پزشكي تهران در اختيار بيماران و مسئولين خدمات سلامت كشور قرار گرفت و در اين راستا تعداد كثيري از همكاران در رده هاي مختلف در معرض این بيماري قرار گرفتند و شمار قابل توجه ای نیز متاسفانه در گذشتند. در همین راستا يكي از برنامه هاي اين وبينار، تجليل از تعدادي از ايثار گران این عرصه مي باشد بديهي است ذكر تمامي انها امكان ندارد و نمایندگان انها مورد تقدیر قرار می گیرند.

تجلی ایثار و تعهد کادر پزشکی در مقابله با کوید19
در ادامه دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه گفت: به همه ی همکاران عزیزم در جای جای دانشگاه که در چهارمین سمینار تعهد حرفه ای که به همت دفتر دانش آموختگان و تلاش استاد دکتر بهادری و همکاران عزیزشان برگزار شده شرکت می کنند خسته نباشید  و خدا قوت می گویم.
وی افزود: ما در سال کرونا هستیم، امسال بحث تعهد حرفه ای و حواشی آن فرصت بسیار مناسبی برای اقشار مختلف به خصوص جامعه ی پزشکی، نظام سلامت، جامعه ی پرستاری هم به صورت فردی، هم به صورت جمعی، ایجاد کرده تا شاهد عکس العمل های مختلفی از یکا یک آنها باشیم.
دکتر کریمی ضمن عرض خسته نباشد به جامعه پرستاری و پزشکی خاطر نشان کرد: روز های نخستی که اپیدمی کرونا از چند شهر شروع و به سرعت در کشور منتشر شد نخستین قشری که با بیماران آلوده به ویروس کوید 19 مواجه شدند، جامعه ی پرستاری و پزشکی بودند و تا به امروز که یک سال از ان گذشته نسبتاً خوب عمل کرده اند.
وی ادامه داد: اکثریت پرستاران و پزشکان در بیمارستان ها و مراکز درمانی ماندند و تعدادی از انها نیز شهید شدند (هفت یا هشت نفر از همکاران در رده های مختلف  در دانشگاه علوم پزشکی تهران). البته خانواده هایی هم بودند که از امدن پرستار یا پزشک خود امتناع می کردند اما واقعیت این است که کادر نظام سلامت با تعهدی که به این حرفه داشتتند امروز بعد از یک سال کار طاقت فرسا و عبور از سه موج وحشتناک، تعهد عملی حرفه ای در نظام سلامت را به خوبی به نمایش گذاشتند.
رئیس دانشگاه، رشد فضای مجازی را یکی از مسائل مهم روز عنوان کرد و گفت: با توجه به گستردگی فضای مجازی، چهارمین سمینار تعهد حرفه ای نیز از طریق فضای مجازی برگزار می شود. این هم از یافته های خوب دوران کرونا است. اگر  این سمینار به این صورت برگزار نمی شد شاید ماه ها طول می کشید. در این دوران آموختیم که باید از تهدیدها، فرصت ها را بسازیم که به نظرم در این حوزه نیز دانشگاه خوب عمل کرده است.
در ادامه همایش پس از استراحتی کوتاه، پنل موضوعات نقش سازمان مسئول در نظام سلامت(نظام پزشکی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مجمع جهانی سلامت، جمعیت هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی و انجمن های علمی) با مدیریت دکتر رویا ستارزاده برگزار شد.

توضیح اینکه، این سمینار برای اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی دارای امتیاز فرهنگی است. همچنین در پایان این همایش، مطالب مطرح شده توسط دکتر سیدمنصور گتمیری قائم مقام رئیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان و دکتر شهرام صمدی جمع بندی خواهد شد که در تکمیل اخبار عنوان خواهد شد.

در ادامه بخش جشنواره، پرسنل درمانی ایثار گر در مقابله با بیماری کرونا به شرح زیر مورد تقدیر قرار می گیرند:
دکتر مهرداد حسیبی، دکتر آسیه امینی ، دکتر آیدا کمالیان، سیمین رنجبران، آمنه بنایی و زهرا طاهری از  بیمارستان امیراعلم.
دکتر طاهره سوری، دکتر هانیه رودی، دکتر سینا کاظمیان، بیتا گوهریان، فریبا نوری و شیرین میرزایی از بیمارستان آرش.
دکتر ندا فرجی،    دکتر مارال دهقان پیشه، مجتبی جویینی، رقیه نامی وصفی اله باقری از بیمارستان بهارلو.
دکتر محسن جعفری، دکتر آناهیتا ایزدی، دکتر کمند خلج، زهرا مرزانی، مژگان جواهری و مریم کدخدایی از بیمارستان بهرامی.
دکتر محمدرضا صالحی، دکتر مسعود پراش، دکتر علی جوینالی و دکتر پستکی خوشبین از مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره).
دکتر مریم طباطبایی مطلق، دکتر صبا فرجی، اعظم زینعلی، ساسان شکارچی  و فرج پارسه از بیمارستان روزبه.
دکتر علی اشرف اقبالی، دکتر سعید رضا جمالی مقدم، دکتر امید فردین مهر، زهره عنایتی، و اسماعیل علمدار از بیمارستان ضیائیان.
دکتر طاهره سوری، دکتر اسما جباری، فرشاد مرادی و مهدی سلیمی از بیمارستان رازی.
دکتر اتابک نجفی، دکتر مهدی کاشانی،    دکتر میلاد میرزایی، سیدعباس بنی هاشمی، مرضیه محمودی و رضا عبدی از بیمارستان سینا.
دکتر کیوان گوهری مقدم، دکتر محمدعظیمی، دکتر پریسا شریفیان درچه، مهندس علیرضا نیک محمدیان، فلورا عبدالرسولی و صادق کشاورز از بیمارستان شریعتی.
دکتر کاظم رهنما، دکتر ستاره ممیشی، دکتر زنب سلیمان پور، دکتر آیلار آهنگری، فرزانه رادمهر، مالک معصومی و سجاد قصلانی از مرکزطبی کودکان.

خبر: مقدم
عکس: داود فرامرزی
ضبط و پخش برنامه سمینار: ایرج نعمتی و امیر امیری