دکتر طلعت مختاری آزاد: تعهد و تخصص هر دو مهم اند ولی تعهد مهم تر است چون یک فرد متعهد کاری که در آن تخصص ندارد را انجام نمی دهد

دکتر طلعت مختاری آزاد

طبق روال سال های گذشته در پنجمین سمینار تعهدحرفه ای در خدمات سلامت و جشنواره علمی فرهنگی استاد بهادری از تعدادی از اساتید دانشگاه به عنوان برگزیده تجلیل شد که دکتر مختاری آزاد یکی از برگزیدگان این سمینار است.

پنجمین سمینار تعهدحرفه ای در خدمات سلامت 4 و 5 اسفند 1400 برگزار شد به همین مناسبت با دکتر طلعت مختاری آزاد به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

استاد گرامی از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار داده اید سپاسگزارم. برای خوانندگان سایت دانش آموختگان دانشگاه، کمی از پیشینه خود صحبت کنید.
از دفتر ارتباط با دانش آموختگان تشکر می کنم که برای این سمینار بنده را به عنوان برگزیده انتخاب کرده است. من در خانواده ای پر جمعیت در تهران به دنیا آمدم. دکترای دامپزشکی را از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد و تخصص ویروس شناسی در رشته بهداشت را از دانشگاه علوم پزشکی تهران گرفتم. من نخستین فارغ التحصیل در رشته ویروس شناسی در ایران هستم. البته در رشته علوم بالینی نیز از دانشگاه علوم پزشکی ایران تخصص گرفته ام.

آیا در دوران تحصیل فرصتی پیش آمد که برای ادامه تحصیل و زندگی به خارج از ایران مهاجرت کنید؟ اگر جواب بله است چرا نماندید؟
بله. بارها پیش آمد ولی من با شناختی که از خود داشتم نتوانستم. چون هر قدر هم در کشور دیگری پست و مقام داشته باشی باز هم تنهایی. هر چند شاید اگر با خانواده باشی کمتر این تنهایی را حس کنی ولی من با روحیه ای که داشتم نتوانستم.

اگر به گذشته برگردید آیا باز هم این راه و این رشته را انتخاب می کنید؟
همیشه مسیری که می رویم انتخاب خودمان نیست شاید یک قسمتی انتخاب خودمان باشد. من به طور اتفاقی دانشکده بهداشت را شناختم و برای کار مراجعه کردم ولی مدتی بعد به دلیل شرایط موجود تصمیم گرفتم ادامه تحصیل بدهم. شاید به طور کلی بگویم که اگر یکی از رشته های علوم را انتخاب می کردم، می خواندم ولی اگر دوباره بخواهم به دنبال علایقم بروم حتما رشته ادبیات را انتخاب می کنم.

همانطور که می دانید در پنجمین سمینار تعهدحرفه ای در خدمات سلامت شما به عنوان برگزیده در ارائه خدمات سلامت در بخش جشنواره علمی فرهنگی استاد بهادری انتخاب شده اید، حتما در خصوص تعهد در حرفه صحبت هایی دارید که ما می شنویم؟
برای شخص من تعهدحرفه ای بسیار اهمیت دارد. متعهد بودن شامل همه چیز می شود، جملهِ معروفی داریم با عنوان تعهد مهم است یا تخصص؟ در جواب می گویم تخصص و تعهد هر دو مهم اند ولی اگر متعهد باشید مهم است و فرد متعهد کاری خارج از تعهدش انجام نمی دهد پس متعهد بودن بسیار مهم تر از متخصص بودن است.
وقتی مسئولیت کاری را قبول می کنیم باید نسبت به آن تعهد داشته باشیم. من اعتبار اساتید را با اچ ایندکس مقالاتشان نمی سنجم چون وقتی ما بازنشسته می شویم همه اینها را همراه خود می بریم و چیزی که از ما ماندگار خواهد بود تعهد به کاری است که مسئولیتش به عهده مان بوده وقتی من مسئولیت یک آزمایشگاه را بر عهده دارم و تلاشم را برای ارتقای آن و دانش افراد مشغول در آنجا می کنم سنجش اعتبار من خواهد بود.

یکی از مصادیق مهم تعهد و مسئولیت پذیری، تعهد نسبت به کشور است در این باره به جوانان امروزی چه توصیه ای دارید؟
البته پاسخ دادن به این سوال در شرایط کنونی کمی سخت است، اما به قول استاد عزیزم خانم دکتر ناطق، جوانان باید به پیشینه کشور خود توجه کنند که متاسفانه نسل جدید توجه زیادی به این مسئله ندارد. نسل امروز باید این موضوع را درک کنند که پیشینه کشورشان هویت آنهاست، اساتید گذشته، آثار باستانی، شعرا و نویسندگان همه اینها نشانه هویت ملی ما هستند، نسل جوان دیروز با نسل جوان امروز قابل مقایسه نیست و به نظرم نسل امروز کمی نا امیدتر هستند. در گذشته پس از فارغ التحصیلی مشغول شدن در یک حرفه راحت تر و انتظارات هم کمتر بود ولی نسل امروزی هم انتظارات بیشتری دارند هم دغدغه اشتغال.

در این خصوص نقش اساتید چقدر تاثیر گذار است؟
بسیار زیاد. شاید زیاد شنیده باشید که دانشجویی به خاطر فلان استاد ادامه تحصیل داده یا فلان رشته را به خاطر استادش انتخاب کرده، پس مهم است که یک استاد اهمیت درسش را به دانشجو منتقل و آنها را علاقه مند کند.

همانطور که می دانید، پرورش در خانواده یک اصل مهم است که برای حضور یک فرد در جامعه و زندگی شخصی اهمیت ویژه ای دارد، آیا این پرورش در تعهد و مسئولیت پذیری تاثیری دارد؟
بله خانواده نقش بسیار مهمی دارد. رفتارهای اجتماعی و فرهنگی باید از کودکی آموزش داده شود. اینکه به عنوان یک فرد شخصیت اجتماعی داشته باشند، درآمدی داشته باشند تا سربار کسی نباشند. اما امروزه به دلیل ارتباطات جهانی که وجود دارد این مهم کم رنگ شده و قطعا در رفتار و مسئولیت پذیری فرد تاثیر خواهد داشت.

از دانشگاهی که در آن تدریس می کنید احساس رضایت دارید؟
من در کل فرد خوشبینی هستم. همیشه به خودم می گویم باید خوشحال باشی که در محیط کاری با نشاط هستی و با جوانان کار می کنی. حرفه ی خود را با دیگران مقایسه نمی کنم چون این شغل من است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

و سخن پایانی شما؟
بسیار ارزشمند است که وقتی زنده ای و کاری می کنی مورد تشویق قرار بگیری. فقط بچه ها نیستند که نیاز به تشویق دارند. زمانی که فهمیدم در جشنواره علمی فرهنگی استاد بهادری برگزیده شده ام بسیار خوشحال شدم و همین جا از استاد بهادری عزیز کمال تشکر را دارم. من همیشه گفته ام ثروت ایران به افراد تحصیلکرده اش است به خصوص در منطقه خاورمیانه. در کشورهای منطقه در بسیاری از زمینه های پزشکی متخصص بومی وجود ندارد و متخصصین از کشورهای غربی به آنجا می روند در حالیکه کشور ما از نظر علمی بسیار غنی است. نسل جدید نیز بسیار باهوش و ارزشمند هستند. در این مرکز بسیاری از کارهایی که انجام یا راه اندازی می شود توسط همین جوانان است که اگر زمینه مساعدتری فراهم شود می توانند پیشرفت چشمگیری داشته باشند.