جلسه دیدار دکتر دلپسند دانش آموخته مقیم امریکا با دکتر بهادری برگزار شد

دکتر دلپسند پزشک مقیم آمریکا و دانش آموخته پیشکسوت دانشکده پزشکی دانشگاه در نشستی با دکتر بهادری رئیس دفتر دانش آموختگان در جریان روند فعالیتهای این دفتر و همچنین بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری قرار گرفت.

در این نشست که سه شنبه 12 شهریور 98 در  محل دفتر بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری برگزار شد، دکتر گتمیری قائم مقام دفتر دانش آموختگان با بیان پیشینه ای از تاسیس این دفتر، در خصوص مطالعاتی که در دانشگاه های معتبر دنیا در مورد ALUMNI انجام شده توضیحاتی ارائه داد.
وی گفت: اساس تشکیل ALUMNI در شورای دانشگاه و هیات امنا مطرح و در نهایت با موافقت ریاست و هیئت رئیسه وقت دانشگاه تشکیلات دولتی و زیر نظر رئیس دانشگاه تاسیس شد.
دکتر گتمیری افزود: ما تنها دانشگاهی هستیم که تشکیلات مصوب سازمانی را برای راه اندازی این دفتر داریم و خوشبختانه این دفتر در مدت 15 سال با تمامی محدودیت هایی که در ساختار دولتی وجود داشته رشد و توسعه چشمگیری داشته است، به طوریکه توانسته سلایق مختلف دانش آموختگان در سطوح مختلف را در این دفتر تامین کند.
وی با تاکید بر اینکه علاقه گروه های مختلف دانشگاه به استاد بهادری موجب توسعه این دفتر شده ، تصریح کرد: رفتار و خلقیات منحصر به فرد استاد بهادری موجب شده بسیاری از افراد دانشگاهی جذب وی شوند و دفتری در بیمارستان محل خدمت خود راه اندازی کنند.
دکتر گتمیری افزود: برگزاری جشن فارغ التحصیلی که به مرور به جشن یکپارچه تبدیل شد، در دستور کار این دفتر قرار گرفت که در چند سال گذشته به عنوان الگویی برای دانشگاههای دیگر مورد استفاده قرار گرفت.
وی با اشاره به بزرگی و گستردگی دانشگاه و پراکندگی دانشکده ها اظهار کرد: 50 تا 60 کانون زیر چتر بزرگ دانشگاه تاسیس شده و موجب ایجاد همدلی دلپذیری بین دانش آموختگان بشده است. این ارتباط منجر به انجام کار های خیریه شده  و حضور اجتماعی افراد را تقویت کرده است.
وی افزود: باتوجه به بالا بودن تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه در سایر شهرها، اولین دفتر استانی را در استان مازندران تاسیس کردیم، وقتی متوجه شدیم نهادی که در آنجا تاسیس شده کارکردش از نهادهای رسمی بیشتر است، بر آن شدیم در استان های دیگر هم این تجربه را تکرار کنیم . تا کنون 6 دفتر استانی تاسیس شده و چند برنامه استانی در سالهای اخیر برگزار کرده ایم.
دکتر گتمیری افزود: با گسترش فعالیتهای دفتر ارتباط با دانش آموختگان، شعبه بین المللی نیز فعالیت خود را با همکاری نمایندگاني در کشور بوداپست آغاز کرده است. اين شعبه ضمن گسترش شبكه ي ارتباطي با دانش آموختگان دانشگاه كه مقيم اروپا هستند در فعالیتهای مشترک با دانشگاه و دانشگاه سملوايز همكاري دارد.
قائم مقام دفتر ارتباط با دانش آموختگان همچنين از برگزاری گردهمایی دانش آموختگان دانشگاه در بوداپست خبر داد و گفت: این گردهمایی در آبان ماه سال جاری در بوداپست برگزار خواهد شد که نمایندگانی از دانشگاه نیز در آن حضور خواهند داشت.
وي ايجاد ارتباط علمي قوي و گسترده بين دانشگاه و دانش‌آموختگان از طريق توسعه شبكه ارتباطي، بهره‌ مندي از توان و استعداد دانش‌ آموختگان براي ارتقا جايگاه دانشگاه علوم پزشكي تهران و جلب حمایت های مالی آنان را از اهداف اين گردهمایی برشمرد.
دکتر گتمیری افزود: به منظور رفع چالش هایی که در زمینه دریافت هدایا و کمک های مالی و نقدی دانش آموختگان به خصوص آن دسته از عزیزانی که خارج از کشور بوده و به دلیل بعضی از محدودیت های سیاسی و اجتماعی قادر به واریز وجه به حساب دانشگاه نبودند تصمیم بر تاسیس مجموعه ای غیر دولتی و به صورت انجمن گرفته شد و خوشبختانه از سه سال پیش مقدمات تأسيس اين بنياد شكل گرفت و مدتی است که با اختصاص فضای فیزیکی از سوی استاد دولتی که خود از دانش آموختگان فعال در زمینه برقراری ارتباط با دانش آموختگان بوده و هستند به صورت مستقل و در راستای اهداف دانشگاه فعالیت می کند.
وی با اشاره به اين‌ كه فعالیت های بنياد علمي و فرهنگي دكتر بهادري، تداوم فعالیت های دفتر دانش آموختگان در دانشگاه علوم پزشكي تهران است، يادآور شد: از آنجا كه فعاليت دانش آموختگان داخل و خارج در يك نهاد دولتي به موانعي از جمله تأمين بودجه و برخورد برخي از كشورها با فارغ ‌التحصيلاني كه در اين دفتر عضويت داشتند، باعث شد كه بنياد علمي و فرهنگي استاد بهادري ايجاد شود.
دکتر دلپسند دانش آموخته ورودی سال 54 دانشکده پزشکی و مقیم در ایالت تگزاس آمریکا نیز در این جلسه گفت: نام دانشگاه تهران  برند است و وزنه خاصی دارد و کمک به آن، به افراد یک عنوان می دهد و برای افراد خیر جذاب است.
وی اظهار کرد: البته در ابتدا باید فارغ التحصیلان دانشگاه تهران را شناسایی کنیم و سپس با ایجاد یک پایگاه نحوه ی برقراری ارتباط با آنها را  مورد بررسی قرار دهیم.
وی افزود: می توانیم از ALUMNI که در آمریکاست کمک بگیریم و با استفاده از فضای مجازی با  فارغ التحصیلان دانشگاه تهران ارتباط بگیریم و فعالیت مان را شروع کنیم.
دکتر دلپسند گفت: برای این کار باید اهداف مشخصی داشته باشیم چون سازمان های مشابه که البته اساسنامه هم دارند، کم نیستند و هدفشان جلب حمایت و کمک به ایرانی ها است. یکی از این سازمانها با نام متخصصین ایرانیان مقیم آمریکا است که کمک های بسیاری در زلزله ها و بحران هایی که در ایران رخ داده داشته است.
وی ادامه داد: در برقراری ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه مشکلاتی از قبیل، ایجاد اطمینان برای هدایای نقدی و غیر نقدی و همچنین انتقال پول به دلیل مسایل سیاسی  وجود دارد .
در ادامه دکتر بهادری گفت: راه اندازی بنیاد علمی فرهنگی اهداف مختلفی دارد که می توان کمک به دانشجویان از طریق کمک های نقدی که دریافت می کنیم را مثال زد. مانند دانشگاه هاروارد. البته مبالغ هدایا در حساب خاصی است که توسط افراد خاص و با نظارت مصرف خواهد شد.
دکتر رزم پا نیز در سخنانی گفت: دفتر خیرین سلامت در وزارتخانه و دانشگاه راه اندازی شده است و افراد خیری برای کمک به سلامت کشور همکاری می کنند. ولی دفتر دانش آموختگان دفتری نوپاست و بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری برای حمایت و ارائه تسهیلات و همچنین جذب کمک های بیشتر دانش آموختگان مقیم خارج از کشور تاسیس شده است.
در پایان این نشست مقرر شد حکم دکتر سید ابراهیم دلپسند به عنوان نماینده دانش آموختگان دانشگاه در ایالت تگزاس به دانش آموختگان مقیم امریکا به وی شود.