با حضور رئیس جمهور کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) با 880 تخت  در 108 هزار متر مربع ظرفیت ویژه ای را به نظام سلامت کشور افزوده است.
در آئین افتتاح 17 اسفند 1401، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ترسیم آینده ایران مبنی براینکه «در سال ۱۴۴۴ ایران از نظر سطح کلی پیشرفت و عدالت، در شمار چهار کشور برتر آسیا و هفت کشور برتر دنیا شناخته می‌شود و دارای ویژگی‌های برجسته جامعه اسلامی و خاستگاه تمدن نوین اسلامی ایرانی است.» گفت: هدف اصلی دانشگاه در این دوره مدیریتی، از بین بردن ریشه های نابرابری و تحقق عدالت در سلامت است و در این راستا ساخت حدود 80 مرکز جامع سلامت را در دستور کار قرار دادیم که تاکنون 25 مرکز آن درحال ساخت است و در این مراکز خدمات روانپزشکی، دندانپزشکی، تغذیه ای، توجه به کودکان کار و… ارایه می شود.
دکتر قناعتی با اشاره به جایگاه ویژه دانشگاه در نظام های رتبه بندی گفت: براساس شاخص H-Index دانشگاه علوم پزشکی تهران در بین سایر دانشگاه های کشور در رتبه نخست قرار دارد و در رتبه بندی شانگهای نیز با 100 پله صعود، در جایگاه 500-401 جهانی قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه تولیدات فناورانه دانشگاه را از سایر دانشگاه های کشور بیشتر دانست و افزود: دانشمندان دانشگاه بیش از 180 دستگاه با فناوری های پیشرفته و در حوزه دارویی نیز امسال 60 قلم دارو را تولید کرده اند و بخشی از این محصولات نیز به کشورهای مختلف صادر شده و صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه دارند.
دکتر قناعتی با اشاره به راه اندازی دانشگاه سبطین با سرمایه گذاری عراقی ها گفت: در این دانشگاه، دانشجو پذیرش شده و ترم اول تحصیلی آنان آغاز شده است و امیدواریم این دانشگاه رتبه نخست منطقه را کسب کند.
رئیس دانشگاه دستاوردهای علمی دانشگاه را تشریح کرد و گفت: اولین عمل جراحی کارگذاری قلب مصنوعی، فاز نخست پروژه «ژن درمانی» به روش کارتی سل تراپی، پیوند ارگان های مختلف بدن از جمله دستاوردهای دانشگاه در بکارگیری روش های نوین درمانی است.
رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود با اشاره به پروژه های عمرانی دانشگاه گفت: بیمارستان دکتر شریعتی 2 در زمینی به مساحت 30 هکتار، بیمارستان جایگزین انستیتو کانسر با ظرفیت 548 تخت، بیمارستان حکیم (مرکز طبی کودکان 2) با 270 تخت، بیمارستان مغز و اعصاب پرفسور سمیعی با ظرفیت 300 تخت، درصورت به بهره برداری رسیدن فرصت خدمت بهتری را به مردم کشورمان فراهم می آورد.
ظرفیت ویژه بیمارستان هوشمند حضرت مهدی در توسعه خدمات درمانی
دکتر سعید ناطقی معاون درمان دانشگاه، با اشاره به ویژگی های بیمارستان حضرت مهدی که پیش از این به مهدی کلینک مشهور بود گفت: این بیمارستان تاثیر بسزایی در عرصه درمان کشور دارد.
وی با اشاره به بیش از 40 درصد مراجعه کنندگان شهرستانی به بیمارستان امام خمینی گفت: استاندارد نسبت تخت اورژانس به کل تخت های بیمارستانی یک دهم است. با این حساب، بیمارستان امام خمینی هزار و 250 تخت فعال دارد که باید 120 تخت آن به اوژانس اختصاص داشته باشد. این درحالی است که این بیمارستان درحال حاضر 42 تخت اورژانس دارد و باتوجه به حجم بالای مراجعه کنندگان به اوژانس، بیماران باید مدت زمان بیشتری در اورژانس بمانند یا به بیمارستان های دیگر مراجعه کنند.
دکتر ناطقی بیمارستان هوشمند حضرت مهدی را در افزایش پاسخگویی اورژانس، به بیماران، موثر دانست و گفت: این مرکز 102 تخت فعال و با احتساب تخت های سرپایی، 110 تخت اورژانس دارد که با فعالیت آن گشایش جدی در اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی ایجاد می شود.
معاون درمان دانشگاه با اشاره به تعداد بالای تخت های اتاق عمل بیمارستان هوشمند حضرت مهدی گفت: این مرکز با وجود 38 تخت اصلی در اتاق عمل، در کنار 6 تخت سرپایی، صف های عملی که به خاطر کمبود اتاق عمل تشکیل شده را کاهش می دهد و دیگر لیست انتظاری برای کمبود اتاق عمل نخواهیم داشت.
دکتر ناطقی با اشاره به افزایش ظرفیت مجتمع بیمارستانی امام خمینی در عرصه جوانی جمعیت گفت: با انتقال بخش ها به بیمارستان هوشمند حضرت مهدی، امکان توسعه بخش های باقی مانده در مجتمع بیمارستانی امام خمینی مانند بخش زنان و تخت های ویژه زایمان مطلوب، فراهم می شود و به طور کلی  شاهد افزایش دو برابری تخت زنان خواهیم بود.
معاون درمان دانشگاه، فعالیت بیمارستان هوشمند حضرت مهدی را در رفع نیاز NICU  و تخت ویژه مادران پرخطر موثر دانست و گفت: در کشور با محدودیت بخش ای سی یو ویژه نوزدان و تخت ویژه مادران پرخطر مواجه هستیم که ظرفیت باقی مانده مجتمع بیمارستانی امام خمینی می تواند این نیاز را مرتفع کند.
دکتر ناطقی با بیان اینکه بیمارستان هوشمند حضرت مهدی با 880 تخت فعال و 522 تخت بستری در 108 هزار متر مربع، نقش محوری و قابل اتکایی برای نظام بهداشت و درمان دانشگاه و استان تهران دارد افزود: ما به دنبال افتتاح نمادین بیمارستان نبودیم و اکنون که این مراسم برگزار می شود حدود 50 عمل جراحی در مرکز انجام شده و در  20 تخت اورژانس و 170 تخت بستری، بیمار پذیرش شده است.
معاون درمان دانشگاه با اشاره به مهمترین چالش این مجتمع در عبور و مرور بیماران و جای  پارک خودرو آنان، از مسئولان خواست نسبت به تامین زمین همراه سرا و پارکینگ بیمارستان از دانشگاه حمایت کنند.
مرکز منحصر به فرد در کشور و منطقه
دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، در توضیح کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) گفت: این پروژه که از سال 1390 آغاز شده، زمانی که به دولت سیزدهم تحویل داده شد؛ پیشرفت فیزیکی آن 80 درصد و میزان تجهیز آن نیز 50 درصد بود که طی 18 ماهه فعالیت دولت سیزدهم، تخت های بیمارستانی، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و ICU و CCU آن تجهیز و تکمیل شد.
وزیر بهداشت، بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) را به عنوان بزرگترین مجموعه درمانی نظام سلامت در دوران انقلاب اسلامی و حتی پیش از آن دانست و گفت: این مرکز  سرآمد بیمارستان های ایران و منطقه و ابر پروژه ملی  است و افتتاح آن، در این روز مبارک می تواند نقطه عطفی در اجرای برنامه عدالت و تعالی سلامت دولت سیزدهم باشد.
دکتر عین اللهی، کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی را در تاریخ نظام سلامت کشور منحصر به فرد توصیف کرد و گفت: این مرکز با نزدیک به  هزار تخت شامل ٥٢٢ تخت بستری عادی، ۲۰۴ تخت بستری ویژه، ۱۱۰ تخت بستری اورژانس و ۴۲ تخت بستری جراحی سرپایی، پروژه بیمارستانی منحصر بفرد تاریخ نظام سلامت کشور است.
وزیر بهداشت، حضور گسترده اساتید و تنوع رشته ای بیمارستان حضرت مهدی( عج) را در منطقه و کشور بی نظیر خواند و گفت: فعالیت ۳۸۰ عضو هیأت علمی  در این مرکز و تعدد و تنوع رشته های آن، در بین بیمارستان های کشور و منطقه بی نظیر است و این مجموعه  فضاهای آموزشی استانداردی را در حوزه علوم پزشکی رقم زده است. همچنین باوجود پزشکان نخبه و دانشمندان این مرکز، پیشرفته ترین اعمال جراحی از قبیل پیوند کبد و جراحی قاعده جمجمه قابل انجام است.
دکتر عین اللهی با اشاره به مزیت بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) گفت: در این مرکز فرایندهای بالینی، سیستم های مدیریتی و حتی زیر ساخت های آن با استفاده از شبکه دیجیتال، هوشمند شده و خدمات تخصصی پزشکی ارایه می شود. هوشمندسازی،  امکان دسترسی آسان  به پرونده الکترونیک پزشکی، کاهش خطاها، افزایش دقت در فرایندهای بالینی، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری را فراهم می آورد.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود، مجموع تخت های بیمارستانی کشور را بیش از 155 هزار تخت برشمرد گفت: تعداد تخت های بیمارستانی از 7 هزار و 391 تخت،  در 18 ماه دولت سیزدهم، به بیش از 15 هزار تخت بیمارستانی با تمرکز بر  مناطق کمتر برخوردار و محروم افزایش یافته، که این ظرفیت حدود 10 درصد کل تختهای فعال کشور است.
دکتر عین اللهی با اشاره به بیمارستان ها و پروژه های درمانی تازه ساخت گفت: تعداد پروژه ها از سال 1398 تا 1400  از  52 پروژه، ظرف مدت 18 ماه دولت سیزدهم، به 103 پروژه افزایش یافته است.
وزیر بهداشت از تکمیل  و تحویل 16 پروژه اورژانس با ظرفیت 312 تخت و 16 پروژه کلینیک ویژه خبر داد و  گفت: یکی از افتخارات نظام سلامت دولت سیزدهم، افزایش دو برابری تخت های PICU است. ظرفیت PICU از 556 تخت در کل کشور، به هزار و 50 تخت افزایش یافته است.
دکتر عین اللهی با اشاره به توزیع  181 قلم  تجهیزات پزشکی سرمایه ای سنگین در کشور گفت: اسپکت سی تی، پت سی تی، توموتراپی،  گاما نایف و… از شهریور سال 1400 تاپایان اسفند 1401 با تمرکز بر مناطق محروم و کم برخوردار توزیع شده است.
وزیر بهداشت با تاکید بر دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و محرومیت زدایی در حوزه سلامت افزود: در این راستا بیش از 1۰ هزار پزشک، دندان پزشک و داروساز در مناطق محروم و کمتر برخوردار مستقر شده اند.

بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) نشانی از بلند همتی
آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، افتتاح مرکز درمانی مجهز و مزین به نام حضرت مهدی (عج) را بر ای خدمت به مردم، کار ارزشمندی دانست و گفت: زحمات بسیاری در دولت های گذشته و به همت خیرین و مسئولان مختلف انجام شده تا این مرکز هوشمند و آبرومندانه افتتاح شود.
آیت الله رئیسی این بیمارستان را نشانه بزرگی از همت بلند دانست و گفت: عنوان «ابر پروژه» و «کلان پروژه» نشان می دهد که کار بزرگ و متفاوتی انجام شده که بسیار ارزشمند است. این مرکز از نظر کمی و کیفی و هوشمندسازی و تعداد عضو هیئت علمی متفاوت از بیمارستان های دیگر است.
رئیس جمهور، با بیان اینکه ساخت این مرکز برای خدمت به مردم به روشی نو و هوشمندانه و با استفاده از فناوری های پیشرفته از افتخارات کشور است افزود: ایجاد بیمارستان هوشمند با حضور حدود 400 عضو هیئت علمی افتخاری برای کشور است و اساتید از این فضا می توانند برای دانشجو پروری و آموزش با کیفیت و عملی دانشجویان استفاده کنند.
آیت الله رئیسی با قدردانی از پزشکان، پرستاران و کادر درمان که در صیانت از جان مردم در دوران همه گیری کووید 19 افتخار آفریدند گفت: کار کادر درمان در مواجهه با ویروس کرونا مثال زدنی و نمونه ای از ایثار و گذشت است.
رئیس جمهور، تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی را افتخار دیگری برای کشور دانست و گفت: تامین 97 درصد از داروهای کشور و همچنین تجهیزات پزشکی که توسط متخصصان و فناوران کشور تولید می شود؛  قابل رقابت با جهان  و افتخار بزرگی برای کشور است.
آیت الله رئیسی با تاکید بر ارتقا علم پزشکی گفت: این کیفیت است که موجب نام آوری پزشکی ما در منطقه و جهان شده است. ممکن مراجعه و درخواست زیاد باشد اما سعی کنید به هیچ وجه از کیفیت کار در این عرصه کاسته نشود.
رئیس جمهور، نیروی انسانی مبتکر و خلاق را سرمایه ارزشمندی در کشور دانست و گفت: گرایش بهترین استعدادهای کشور به پزشکی، را به عنوان فرصتی برای ارتقا علم پزشکی تلقی کنید. در حوزه پزشکی باید به مرجعیت علمی در منطقه و جهان دست پیدا کنیم و حرف اول را بزنیم.
آیت الله رئیسی با تاکید براینکه راه را برای حرف های جدید و نوآورانه باز بگذاریم گفت: زمینه را برای نظریه پردازی و مباحث علمی جدید باز بگذاریم تا ارتقا علمی صورت گیرد.
رئیس جمهور با تاکید بر ارتقا حوزه بهداشت در کنار ساخت بیمارستان ها، گفت: سرمایه گذاری در حوزه بهداشت و توجه به امر پیشگیری، می تواند عرصه درمان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. باید در عرصه بهداشت کار متفاوتی انجام شود که مردم کمتر نیاز به مراجعه به بیمارستان داشته باشند.
آیت الله رئیسی، با بیان اینکه سلامت و  درمان بخش عمده ای از سبد هزینه خانواده‌ها را به خود اختصاص می دهد گفت: باید با استفاده از بیمه ‌ها و روش‌ های مختلف سهم خانواده‌ ها را در حوزه سلامت کاهش دهیم.

تجلی عشق در خلق کارهای بزرگ
در ادامه حجت الاسلام سید رضا تقوی نماینده مجلس شورای اسلامی، با قدردانی از تلاش های انجام شده در ساخت این مرکز، گفت: همه زیبایی های عالم در پرتو عشق تحقق می یابد و همه کسانی که در عرصه سلامت جامعه تلاش می کنند و عاشقانه می کوشند تا دردی را درمان کنند و سلامتی را به فردی، خانواده ای و جامعه ای باز گردانند، عاشقانی هستند که عشق آنان را به این مقام رسانده است و تمام کسانی که این بنا را بنیان گذاشته اند در همین جمع قرار می گیرند و مجموعه ای را بوجود می آورند که کار یکدیگر را تکمیل می کنند.
وی با تاکید بر برقراری عدالت در سلامت گفت: باید عدالت در همه ابعاد جامعه گسترش پیدا کند و حضرت مهدی (عج) می آید تا عدالت را توسعه دهد.

منبع خبر: سایت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران.