افتتاح مدرسه پزشکان ۵۱ به همت دانش آموختگان ورودی ۱۳۵۱ دانشکده پزشکی تهران/ دکتر یعقوبی: بدون کتاب زندگی نکنید

به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران (دبستان پزشکان ٥١) در روستای سیاه رود از توابع شهرستان گرگان استان گلستان با همت دکتر یعقوبی نوتاش استاد و دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانش آموختگان ورودی سال ۱۳۵۱ دانشکده پزشکی افتتاح شد.
این دبستان با هماهنگی وبرنامه ریزی اداره آموزش و پرورش علی آباد کتول در تاریخ 16 آذر 1402 افتتاح شد.
دکتر یعقوبی نوتاش در سخنرانی خود در افتتاحیه ی مدرسه پزشکان51 گفت: سخنرانی من سه قسمت دارد. قسمت اول برای دانش آموزان عزیز است. قسمت دوم برای معلمین ارجمند و قسمت سوم برای مسئولین محترم است.
وی ادامه داد: در سال ١٣٥١ این افتخار نصیب من شد که از شهرستان تبریز با رتبه ٨٩ کنکور سراسری آن سال وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران بشوم که بر تارک دانشگاه های ایران می درخشید و همچنان می‌درخشد و افتخارم این بود که ٢٠٠ نفر همکلاسی داشتم یکی از یکی گل تر و الان یک سایتی به نام (گلهای٥١) داریم. این گلها در این ٥١ سال دوستانی بودند که در کنار هم و با هم، دوره طب را می گذراندند. دوستانی ما را در دوره دانشجویی ترک کردند و دوستانی در دوره جنگ از بین ما رفتند عده ای هم مهاجرت کردند.
دو سال پیش، من در سایت گلها درخواستی را بابت ساخت مدرسه مطرح کردم. اولین کسی که به درخواست من جواب داد دوستی است که در امریکا اقامت دارد. نفر دوم، سوم، چهارم و… استقبال بی سابقه بود که دلگرمی برای ادامه کار بود. همه ما دلمان برای این مملکت می تپد. همه شما از هر قشری، از هر شغلی و هر سمتی دلش برای این مملکت می تپد. امیدوارم این تپش ها ادامه یابد. تپش قلب ارکان اصلی زندگی انسان است و باید قلب بتپد که انسان بتواند به زندگی ادامه دهد. امیدوارم قلبتان همیشه خوب بتپد و زیبا بتپد و موًثر بتپد.
دکتر یعقوبی در ادامه خطاب به دانش آموزان گفت: ما این مدرسه را ساختیم و به اینجا رساندیم ،این مدرسه را برای پنجاه سال آینده، من به عنوان کسی که پیش قدم شدم به شما می سپارم و زندگی ادامه دارد.
وی ادامه داد دو آرزو دارم
١- اینکه هیچ فرزندی از فرزندان این مرز و بوم محروم از تحصیل نماند و تحصیل را طوری ادامه دهید که در تمام مراحل زندگی موفق باشید و یک زندگی شاد و خوب داشته باشید.
٢-دانش آموزان عزیز، مهربان و در تمام مراحل زندگی کمک حال همدیگر باشید.
وی در قسمت دوم سخنان خود خطاب به معلمان گفت: من از دوره دبستان معلم هایم را به یاد دارم که چه زحماتی را برای ما کشیدند. رفتار و کردار معلمین در زندگی افراد تاثیر گذار است و تعدادی از ویژگی های معلمان موفق به شرح زیر است:
معلمان موفق می دانند که معلم آماده است که بگوید: (ما نمی دانیم ولی با هم دیگر می آموزیم).
معلمان موفق می دانند که ابتدا معلمان دانش آموزان هستند و سپس معلمان کتب درسی.
معلمی یک عشقی می خواهد که این عشق را همه ندارند و بالاخره اگر در دلشان پیدا شود به موفقیت می رسند. معلمان موفق می دانند که معلم عرضه کننده دانش نیست بلکه تسهیل کننده روند یادگیری است.
معلمان موفق می دانند که که اثرگذاری بر دانش آموزان کم انگیزه نیز از اهداف مهم معلم است. معلمی که می تواند دانش آموزان کم انگیزه را به خط بیاورد هنرمند است.
معلمان موفق می دانند که زنگ تفریح و بازی یکی از حقوق اساسی دانش آموزان است و این هنر نیست که کلاس ورزش را تعطیل کنیم و کلاس ریاضی بگذاریم.
معلمان موفق می دانند که برداشتن دیوار های کلاس درس و جامعه از اهداف آموزشی معلم است.
معلمان موفق می دانند که موفقیت در آینده مدیون یادگیری مداوم است. درحقیقت (کلاس تمام شد و مدرسه تمام شد) نداریم .
خوشبختانه در رشته ما (پزشکی) طوری است که تا آخرین لحظه باید درس بخوانیم و ما اینکار را کردیم. من و دوستانم پنجاه و یکسال تمام از زمان ورود به دانشکده، شبی یا روزی را بدون یادگیری و مطالعه نگذرانده ایم.
معلمان موفق می دانند که باید فرصت های مناسب برای احساس امنیت در دانش آموزان را پدید بیاورند. معلمان موفق می دانند که سهم هر دانش آموز از یاد گیری اهمیت دارد.
معلمان موفق می دانند که دانش آموزان علاوه بر نیازهای علمی، نیازهای معنوی و اخلاقی هم دارند. این جمله هم آخرین جمله من برای معلمین عزیز هست که اگر ما بتوانیم ذهن و فکر معلمان را به این سمت ببریم که تنبیه روانی و تنبیه جسمی و فیزیکی از ذهن ها پاک شود این کشور آباد خواهد شد.
دکتر یعقوبی در پایان سخنان خود ضمن تشکر خطاب به مسئولان گفت: شما بزرگواران تحت شرایط سخت به این روستا جهت افتتاح تشریف آورده اید و الان سکان این کشتی در دستان شماست. بالاخره کاری را که باید انجام دهید با تمام توان، با عشق و علاقه ای که دارید انجام دهید.
ما این مدرسه را ساختیم بعنوان یک سخت افزار تقدیم کردیم و نرم افزار اینجا در دستان شماست. وی معلمان را در درجه اول نرم افزار خواند و گفت: شما باید در یک کلمه هوای معلم را داشته باشید. معلم باید تامین باشد. معلم بازنشسته نباید مشکل و نگرانی داشته باشد.
وی در آخر ضمن تشکر از اهالی روستا گفت: از تک تک اهالی روستا درخواست دارم تا از این مدرسه محافظت و مراقبت کنند. و همچنین از تمامی همکلاسی های عزیز (ورودی های 1351 دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران) که در ساخت این مدرسه با عشق زحمت کشیدند تا این مدرسه بنا شود نهایت تشکر را دارم و همچنین از جناب آقای نجفی افشار که از ابتدای امر همراه ما بوده اند نیز تشکر ویژه دارم.
و به عنوان توصیه ی پایانی می گویم: “بدون کتاب زندگی نکنید.”