اختتامیه پنجمین سمینار(مجازی) تعهدحرفه ای در خدمات سلامت برگزار شد دکتر گتمیری: ما به عنوان جامعه‌ی علمی باید تلاش کنیم ساحت و حوزه‌ی علم را از شبه علم پالایش و جدا کنیم

دکتر گتمیری: ما به عنوان جامعه‌ی علمی باید تلاش کنیم ساحت و حوزه‌ی علم را از شبه علم پالایش و جدا کنیم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دفتر ارتباط با دانش آموختگان، پنجمین سمینار(مجازی) تعهدحرفه ای در خدمات سلامت از چهارشنبه اسفند 1400 به مدت 2 روز در دفتر ارتباط با دانش آموختگان و به همت بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری و همکاری سازمان نظام پزشکی برگزار شد.
دکتر سیدمنصور گتمیری، به بررسی مبحث پالایش علم از مباحث شبه علم به عنوان طب مبتنی بر شواهد و مشکلات به وجود آمده در این حوزه پرداخت و گفت: صحبت من در مورد پالایش طب از شبه علم با تکیه بر استدلال و شواهد مبتنی بر علم و چالش‌هایی که هر دوی این حوزه‌ها برای پالایش علم از شبه علم و علم از شبه علم هم در حوزه استدلال و هم در حوزه شواهد دارد.
وی ادامه داد:  برای اینکه بدانیم موضوع چالش شبه علم از دیرباز مساله‌ی فرهیختگان و افراد اهل علم و دانشوران بوده، من در مطالعاتی که انجام می‌دادم سندی یافتم که خواستم مخاطبین نیز از این سند مطلع شوند. واژه‌ی مانا دانش یا به زبان امروزی‌تر دانش مانند یا مانند دانش است که نخستین بار در کتاب دینکرد پنجم استفاده شده است. که گفته می شود دینکرد یک نه‌گانه یا سلسله کتاب‌های نه جلدی است که در زبان پارسی نگاشته شده و هر کدام به موضوعاتی مرتبط می شود و می توان گفت باز شرح و بازنویسی یا شرح و تفسیر است از اوستا یا آنچه که از اوستا به دست ما برای نسل‌های امروزی باقی مانده است.
دکتر گتمیری افزود: اگر بخواهیم در متون امروزی با اندکی تسامح تعریفی از شبه علم یا دانش ارایه کنیم برای اینکه در این حوزه هم، کنترل حسی بسیار است و تقریبا آنچه که مورد قبول اکثر محافل است سیستمی از نظریه‌ها و فرضیات و روش‌هایی که به اشتباه، علمی تلقی می شوند را به عنوان شبه علم تلقی می کنند.
شبیه علم مبتنی بر فرضیات باطل  است که بیشتر برای جدا کردن بخشی از آموزه‌های غیر صحیح که شامل خرافه است، می شود
چون خرافه و اهل خرافه، مدعی دانش نیستند به همین دلیل تحمیل آنها بر جامعه با ابزارهای دیگری است ولی اصحاب شبه علم خود معتقد به مبانی علمی برای اثبات نظریات هستند اما به دلایلی عناصر فرآیند علم که شامل نظریات یا فرضیات است  ولو اینکه بطلان آن معلوم شده یا شواهد و استنادات و استدلال‌های عقلایی حکم بر بطلان یا تضعیفش میدهد ولی به دلایلی دست از سر آن فرضیات و نظریات برنمی‌دارند ولی کماکان آن را با یک قالب و قبای علمی  به جامعه تحمیل می‌کنند.
وی با بیان اینکه، ما به عنوان جامعه‌ی علمی باید تلاش کنیم  ساحت و حوزه‌ی علم را از شبه علم پالایش و جدا کنیم، تصریح کرد: در طول تاریخ اگر فرضیات و نظریات‌ شبه علم ها شناخته ‌شده، بدون تعصب باید کنار گذاشته شود و هرکسی تعصب کمتری نسبت به فرضیاتی که خود یا تیم خود ارایه داده طبیعتا با تلاش دانشمندان  و حقیقت جویان آگاهی جامعه بیشتر می شود و شبه علم ها از گردونه‌ی علم و فرآیند علم خارج می شوند.