پنجمین سمینار تعهدحرفه ای در خدمات سلامت آغاز بکار کرد دکتر دولتی: در طول 40 سال خدمتم در دانشگاه حقوقی دریافت نکردم چون باید تعهدم را نسبت دانشگاه ادا می کردم 1400/12/04 – 14:13 – تعداد بازدید: 19

رئیس پنجمین سمینار تعهدحرفه ای در خدمات سلامت، برای ارتقا و پیشرفت دانشگاه بر انجام کار گروهی، پرداخت عضویت به دانشگاه به عنوان دانش آموخته برای رفع کمبودها و ادای دین فارغ التحصیلان به دانشگاه محل تحصیلیشان تاکید کرد.

پنجمین سمینار تعهدحرفه ای در خدمات سلامت امروز چهارشنبه 4 اسفند 1400 به صورت مجازی در دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه آغاز بکار کرد.
دکتر یحیی دولتی رئیس پنجمین سمینار تعهدحرفه ای در خدمات سلامت، در ابتدای سخنان خود با قرائت سروده ای از اشعار فردوسی گفت: به نام خداوند جان و خرد  کزین بهتر اندیشه برنگذرد       خداوند نام خداوند جای     خداوند روزی  ده رهنما
افتخار می‌کنم که از طرف دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان و بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری در این دوره به عنوان ریاست سمینار انتخاب شدم.
وی ادامه داد: در ابتدای سخنانم به توصیه یکی از استادان قدیمی ام خودم را معرفی می کنم چون ایشان همیشه تاکید می کرد در ابتدای سخنرانی هایتان بهتر است خودتان را معرفی کنید چون بخشی از توجه شنوندگان به معرفی شما معطوف می شود.
دکتر دولتی ادامه داد: بنده دکتر یحیی دولتی فارغ‌التحصیل دانشکده داروسازی دانشگاه تهران در سال 1338 و فارغ‌التحصیل دانشکده پزشکی در سال 1345 هستم. یعنی بلافاصله پس از تمام شدن رشته داروسازی، پزشکی را شروع کردم و سپس در امتحان مخصوص کشور آمریکا در رشته تخصص پوست قبول شدم . در سال 1349 برد تخصصی پوست و همزمان تخصص درماتوپاتولوژی را شروع کردم. در سال 1351 سریعا به ایران برگشتم به طوریکه نتیجه شفاهی برد درماتولوژی در فرودگاه به دستم رسید. چون من قبل از تحصیلات در نیروی ارتش بودم بنابراین در وزارت دفاع مشغول شدم. بلافاصله ساخت بیمارستانی را شروع کردم که امروز بیمارستان چمران نام گرفته که خدمات بسیار خوبی در زمان انقلاب و در جنگ تحمیلی داشته است.
وی افزود: زمانی که به ایام بازنشستگی در ارتش نزدیک می شدم  به توصیه دکتر عباس شیبانی که رئیس وقت دانشگاه تهران بود برای همکاری به دانشگاه تهران آمدم. ایشان پیشنهاد داد که در دانشگاه تهران استخدام شوم ولی من نپذیرفتم و گفتم چون 12 سال در این دانشگاه به طور مجانی تحصیل کرده ام پس باید تعهدم را به دانشگاه انجام دهم. ایشان پذیرفت و در طول 40 سال خدمتم در مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام حقوقی دریافت نکردم . البته هنوز هم به عنوان رئیس افتخاری در مرکز پوست و جذام حاضر می‌شوم.
دکتر دولتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مواردی که در خارج از کشور دیدم این بود، استادانی که بازنشسته می شدند دانشگاه را ترک نمی کردند و به محلی که مخصوص استادان پیشکسوت است رفت و آمد می کردند تا نسل جوان از تجربیاتشان بهره مند شوند.
وی ادامه داد: بنده از همان روزهای نخستین کارم، در مطب تنها طبابت نکردم و در حال حاضر نیز در کلینیک 18 همکار زن و مرد دارم گروه پراکسیسی که بنده آغاز کردم در تخصص‌های مختلف نسبتا رواج پیدا کرده که محاسناتی دارد یکی اینکه در بسیاری از کارها مشورت می‌کنید و زمان نیاز به مرخصی با خیال راحت جایگزین دارید. حتی در زمان بازنشستگی، بیماری یا فوت به هیچ وجه سازمان یا کلینیک شما بی‌سرپرست نمی‌ماند و بیماران سرگردان نمی شوند.
دکتر دولتی در بخش دوم سخنان خود تصریح کرد: دومین صحبت بنده که بی‌ارتباط با تعهد حرفه‌ای نیست مبحث دانش‌آموختگان یا alumni است. زمانی که در خارج از کشور بودم توجهم به یک مسئله جلب شد هر مریضخانه یا هر قسمتی از دانشگاه که می‌رفتم  نوشته ای بر روی دیواری می دیدم بدین شرح، این قسمت توسط دانش آموختگان ساخته شده است.
رئیس پنجمین سمینار تعهدحرفه ای در خدمات سلامت ادامه داد: به تعبیر من هر فردی دو مادر دارد مادر اول فیزیولوژیکی و مادر دوم دانشگاه. بنابراین همینطور که توصیه می شود که باید در خدمت به مادر فیزیولوژیک کوتاهی نکنید نسبت به دانشگاه نیز باید اینگونه باشد.
وی تصریح کرد: در آنجا تمام فارغ‌التحصیلان ثبت نام می کنند و در سال، حق عضویتی حتی جزیی پرداخت می‌کنند. در دانشگاه علوم پزشکی تهران از ابتدای تاسیس تا به امروز، اگر حق عضویتی در سال پرداخت می شد بسیاری از مشکلات امروزی وجود نداشت.
دکتر دولتی ادامه داد: با توجه به شرایط آن زمان، من این رویه را در سطح دانشکده ی خودمان از همان ابتدا آغاز کردم. در یک گردهمایی که حتی همکلاسی هایمان از خارج کشور نیز شرکت کرده بودند حق عضویتی دریافت کردیم و خانه پوستی در بم در یک  درمانگاهی دایر کردیم که بسیار مورد توجه و استفاده قرار گرفت.
وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: امیدوارم این رویه را بتوانیم در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز نهادینه کنیم. همچنین امیدوارم مخاطبین پنجمین سمینار تعهدحرفه ای از مطالبی که مطرح می شود تهایت استفاده را ببرند.