جلسه انتخاب عنوان ششمین سمینار علمی تعهد حرفه ای در نظام سلامت

پایداری تعهدحرفه ای در حوزه سلامت، زیر ساخت ها، الزامات فردی، اجتماعی و سازمانی عنوان ششمین سمینار تعهدحرفه ای انتخاب شد

در سومین جلسه کمیته علمی ششمین سمینار تعهدحرفه ای، موضوع اصلی و موضوعات فرعی سمینار، مورد تایید اعضا کمیته علمی قرار گرفت و مقرر شد در جلسه بعدی ضمن تعیین اعضای پانل ها موضوعات سخنرانی‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند.

به گزارش روابط عمومی  دفتر ارتباط با دانش آموختگان، در این جلسه که روز شنبه 14 آبانماه 1401 با حضور اعضای کمیته علمی سمینار تعهدحرفه ای در دفتر ارتباط با دانش آموختگان برگزار شد، ابتدا دکتر سید منصور گتمیری، سرپرست دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه ضمن ارائه‌‌ی گزارشی از جلسه‌ی گذشته گفت: ششمین سمینار تعهدحرفه‌ای را در حول موضوعاتی که جامعه‌ی سلامت کشور با آن روبرو است برگزار می کنیم و موضوعات با لحاظ مسائل تعهدحرفه‌ای و پروفشنال که اعضای حرفه با آن روبرو هستند و وظایفی که آحاد اعضا و سازمان‌های بالادستی، حمایتگر، قانونگذار و نظارتی در این رابطه دارند مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: معمولا هر سال بیش از بیست و پنج نفر از افراد صاحب نظر در حوزه‌ی سلامت که با موضوع پروفشنالیسم آشنایی کافی داشتند با ما همکاری کرده اند البته به غیر از جشنواره که معرفی رول مدل‌ها بوده، این سمینار در قالب پانل‌های مختلف که موضوعات انتخابی را به تفکیک در دو ، سه یا چهار پانل مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار دادند برگزار شده و علی‌رغم اینکه دو سال با کوید 19 روبرو بودیم این سمینار به صورت مجازی برگزار شده و با استقبال قابل توجه شرکت کنندگان روبرو شد.
سرپرست دفتر ارتباط با دانش آموختگان افزود: امسال هم امیدواریم بتوانیم به صورت حضوری و تلفیقی با شرایط مجازی و آنلاین برنامه را برگزار کنیم. پیشنهاد اولیه‌ی ما برای موضوع سمینار تعهدحرفه ای موضوع مهاجرت بود. در حال حاضر موضوع مهاجرت از نظر سنی از دو سر طیف در حال توسعه است. یعنی هم افرادی با سنین بالا که موقعیت اجتماعی و علمی خوبی دارند درخواست بازنشستگی زودرس می‌کنند و به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند و هم بسیاری از دانشجویان جدیدالورود در همان ابتدای سال تحصیلی از استادان می‌پرسند که چطور رزومه‌ی خود را پر کنند تا بتوانند به راحتی مهاجرت کنند حتی در مدارس، افراد نخبه در مورد مهاجرت تدارکاتی می‌بینند.
وی ادامه داد: اما پس از دو جلسه نقد و بررسی و با توجه به ابعاد موضوع، در نهایت به جمع بندی رسیدیم که پایداری تعهدحرفه‌ای در حوزه‌ی سلامت با نگاه به زیرساخت‌، الزامات فردی، اجتماعی و سازمانی به عنوان موضوع سمینار امسال باشد و قرار شد ششمین سمینار تعهدحرفه ای غیر از بخش جشنواره در چهار پانل با موضوعات تعهدحرفه ای در بحران با هدایت دکتر احمدعلی نوربالا و پیگیری دکتر صمدی، پانل الزامات فردی در پایداری تعهدحرفه ای با ریاست استاد شاهین آخوندزاده، پانل نقش سازمان ها در پایداری تعهدحرفه ای با ریاست استاد محمد جلیلی و پانل نقش و اصلاح زیرساخت ها در تعهدحرفه ای با ریاست استاد سیدحسن امامی رضوی برگزار شود.
دکتر گتمیری ادامه داد: گاهی علاوه بر انگیزه‌های اجتماعی، اقتصادی، بی‌ثباتی شرایط جامعه، و سوتفاهم در ارزیابی‌ شرایط، افراد را بیش از اندازه درگیر می‌کند. ما با تحلیل موضوعات پانل ها می توانیم به جوانان کمک کنیم تا برخورد منطقی و متعادلی با  موضوعات اجتماعی داشته باشند و حتی الامکان از آسیب در امان باشند.
وی افزود: همچنین نباید از جامعه پزشکی انتظار داشته باشیم که به عنوان یک قدیس تمام بحران‌ها و فشارهای ناشی از این حرفه را تحمل کنند که در اینصورت به فرسودگی و خستگی آحاد حرفه می‌انجامد.
در ادامه، دکتر سید محمدرضا سیداحمدیان دبیر دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان گفت: برای برگزاری سمینار زیرساخت‌ها انجام شده و بهتر است روسای پانل ها انتخاب اعضای پانل خود را با همفکری دیگر پانل‌ها انجام دهند. چون موضوع سمینار بسیار گسترده است و باید علمی‌تر و بی‌حاشیه‌تر  برگزار شود.
دکتر علیرضا پارساپور عضو گروه آموزش اخلاق پزشکی نیز گفت: در نگاه به عناوین اصلی من فکر می کنم باید در ابتدای تنظیم عناوین کار مخاطب را آسانتر کنیم. به عنوان مثال منظور از بحران، چه بحرانی است؟ به نظرم قبل از سمینار در جلساتی مسئولین پانل ها در مورد موضوعاتی که مطرح خواهد شد صحبت و روشنگری کنند تا موارد به بهترین نحو برای مخاطبین بیان شود.
سپس دکتر حمیدرضا نمازی عضو گروه آموزشی اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی نیز  ضمن گرامیداشت یاد استاد بهادری گفت: پروفشنالیسم قرار بود پلی باشد بین علوم انسانی سلامت با طبابت، پژوهش و … ولی به تدریج پروفشنالیسم از این حیث گسسته و منفک شد.
وی افزود: البته من راجع به محورهای پروفشنالیسم نقد دارم. به نظر من بحران را می شود از جوانب مختلفی مطرح کرد به طور مثال در ایران پس از کوید، تعداد مقالات علمی در مورد پروفشنالیسم بسیار زیاد شد که بهتر است به عنوان یکی از موضوعات مهم مورد استفاده قرار گیرد.
در ادامه دکتر نیکزاد عیسی زاده رییس مرکز تحقیقات طب و قرآن و حدیث و عضو کمیته علمی ششمین سمینار تعهد حرفه‌ای گفت: در مطرح کردن موضوع الزامات فردی، نباید بعد اجتماعی نادیده گرفته شود. دیگر اینکه از اساتیدی که در تعهدحرفه ای نمونه هستند استفاده کنیم ضمن اینکه  از منظر ارزش های دینی و مکتبی ما در منابع دینی حرف های بسیاری داریم که می توانیم به بهترین نحو به آنها بپردازیم.  البته چون این سمینار قرار است سه ماه دیگر برگزار شود شاید شرایط اجتماعی تغییر کرده باشد و از این بحران‌های فعلی عبور کرده باشیم که بهتر است تامل بیشتری به موضوعات سمینار داشته باشیم.
دکتر شاهین آخوند‌زاده  و رییس پانل الزامات فردی در پایداری تعهد حرفه‌ای نیز اظهار کرد: ما در ششمین سمینار  تعهد حرفه ای و در پانل الزامات فردی به بحث و بررسی مهاجرت خواهیم پرداخت که البته مربوط به وضعیت فعلی کشور نیست. ما باید بپذیریم که در کشور بحران هایی وجود دارد که باید قبل و پس از آن مورد بحث و بررسی قرار گیرند .
دکتر خویی نیز یکی دیگر از شرکت کنندگان در این جلسه به صورت مجازی بود که با سوال اینکه مخاطبین ما در این سمینار چه کسانی هستند اظهار کرد: آیا جوانان مخاطبین این سمینار هستند؟ یا ما باید پیامدهای مهاجرت را برای مسئولین روشن کنیم که در حال از دست دادن نیروی عظیمی از سرمایه های کشور هستیم.
وی ادامه داد: با این نسلی که برای بسیاری از آنها چاره ای جز مهاجرت نمانده باید چاره ای اندیشید، باید آسیب شناسی جدی صورت گیرد تا علل این معظل بزرگ مشخص و راه حلی کارا ارائه شود البته با نظر خود جوانان و نسل امروز.
سپس دکتر شریفیان عضو دپارتمان رادیولوژی دانشگاه نیز با تاکید بر سخنان اعضای کمیته پیشنهاد داد این سمینار به دور از هرگونه مباحث سیاسی برگزار شود.
همچنین دکتر رویا ستارزاده استاد گروه قلب دانشگاه و از اعضای کمیته علمی سمینار نیز با بیان اینکه چرا نباید مسائل اقتصادی را یکی از مهمترین علل مهاجرت پزشکان عنوان کنیم تصریح کرد: من نگران پروفشنالیسم معلمی هستم من در زمانی در حال تدریس هستم که وقتی از رزیدنتم می خواهم در هر شرایطی پای کار باشد معترض به حقوق و مزایای خود است و اذعان دارد هنوز وابسته به خانواده خود است پس من چطور می توانم تعهدحرفه ای را به دانشجوی خود بیاموزم؟ پیشنهاد دارم با مطالعه و تحقیق فراوان در مورد موضوع سمینار که خروجی قابل قبولی نیز داشته باشد بیندیشیم و با استفاده از تفکر جوانان به آن بپردازیم.
در پایان جلسه مقرر شد روسای پانل ها اعضای گروه خود را مشخص و معرفی کنند.

فریبا مقدم
خبرنگار

فریبا مقدم