مراسم نکوداشت 60 سال تلاش علمی استاد مسلم بهادری برگزار شد

در این مراسم که 18 اسفند 94 در تالار ابن‌سینا دانشکده پزشکی برگزار شد، ابتدا دکتر گتمیری قائم‌مقام دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان، به تاریخچه و روند تأسیس این دفتر اشاره کرد و افزود: ده سال پیش باهدف برقراری ارتباط دوسویه دانشگاه با دانش‌آموختگان این واحد تأسیس شد و ابتدا قرار بود در قالب کانون فارغ‌التحصیلان فعالیت کند که به‌مرور برنامه‌های آن گسترش پیدا کرد و به نام دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان مزین شد.
دکتر گتمیری حضور دکتر بهادری به‌عنوان رییس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان، را موجب همگرایی گرایش‌ها و رشته‌های مختلف دانشگاه دانست و افزود: پیش از تشکیل این دفتر هیچ جشن متمرکز فارغ‌التحصیلی برگزار نمی‌شد اما باوجود دکتر بهادری در رأس این واحد بسیاری از گروه های دانش‌آموخته مشتاق‌اند که زیر پرچم دانشگاه باشند.
پس‌ازآن دکتر سید احمدیان دبیر دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان، به تشریح برنامه‌های جاری و آینده این دفتر پرداخت و گفت: اکنون شبکه‌ای از دانش‌آموختگان دانشگاه در سراسر کشور و دنیا ایجادشده که باعث می‌شود دانشگاه از وضعیت آنان مطلع شود و امیدواریم در آینده این شبکه پیوسته‌تر و متراکم‌تر از قبل به فعالیت خود ادامه دهد.
وی با اشاره به تأسیس بنیاد علمی و فرهنگی استاد بهادری به‌منظور استحکام بیشتر پایه‌های دانشگاه گفت: دکتر بهادری علاوه بر احاطه به علوم پزشکی در زمینه مسائل روز اجتماعی هم صاحب‌نظر هستند و این از ویژگی‌های بارز شخصیتی ایشان است.
سپس دکتر صنعتی دانش‌آموخته دانشگاه و نماینده دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان در کالیفرنیا و از شاگردان دکتر بهادری به بیان ویژگی‌های ایشان از زبان دو تن از همکاران و پیشکسوتان پاتولوژی پرداخت و گفت: شاید اگر من به‌عنوان شاگرد از استاد سخن بگویم اغراق‌آمیز باشد اما دو تن از پیشکسوتان پاتولوژی غیر از فضائل علمی استاد، از پایمردی، پشتکار و مدیریت ایشان بسیار تعریف می‌کردند.
وی افزود: اینکه ایشان با همه فراز و نشیب‌ها و ناملایمات توانستند کارها را پیش ببرند و دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان مدیریت کنند نشان از پشتکار و مدیریت شایسته‌شان است.
در ادامه، دکتر زالی رییس سازمان نظام پزشکی، تأسیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه را اقدام پسندیده‌ای دانست و افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان فاخرترین  دانشگاه کشور، از پشتوانه تاریخی ارزنده و مشحون از خاطرات خوش و فراز و نشیب‌های آموزش عالی کشور برخوردار است و تأسیس این دفتر نیز یکی از اقدامات شایسته آن محسوب می‌شود.
وی  بابیان اینکه دکتر بهادری به یک نسل تعلق ندارد افزود: مهم است که فردی در رفتار حرفه‌ای و سلوک اجتماعی  خود به‌گونه‌ای عمل کند که منحصر به یک نسل نباشد هرچند که اکثر افراد منحصر به یک نسل هستند اما دکتر بهادری با مستوفا بودن به صفات نیک و خدمت به نسل‌های مختلف، نمادی از یک شخصیت چندوجهی و بین نسلی است.
سپس دکتر مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی، بابیان اینکه این بزرگداشت، برای دکتر بهادری، بزرگی نمی‌آفریند بلکه کلاس درسی برای تک‌تک ماست که چگونه مانند ایشان باشیم افزود: دکتر بهادری انسان هوشمندی است که ضمن دانشمندی هنوز هم دانشجوست و هیچ بزرگداشتی نمی‌تواند در شأن ایشان باشد.
وی، با اشاره به ویژگی‌های استاد بهادری، ایشان را  انسانی متدین، خلیق، صبور، فروتن، پرانگیزه و عاشق به خدمت توصیف کرد.
در ادامه، دکتر جعفریان رییس دانشگاه، با بیان اینکه 30 سال از زمانی که افتخاری شاگردی استاد را دارم می‌گذرد افزود: به نمایندگی از مجموعه دانشگاه، از 60 سال تلاش ایشان به‌عنوان هیات علمی، مدیر، مشاور در مقاطع مختلف تقدیر و تشکر می‌کنم.
رییس دانشگاه با اشاره به 10 نکته از ویژگی‌های شخصیتی استاد بهادری که برای همه شاگردان ایشان آموزنده است افزود: همت و پشتکار، وقت‌شناسی، احترام به دیگران، روزآمدی، رابطه خوب استاد و شاگردی، برخورداری از شأن واقعی معلمی، ثبات قدم و تعلق‌خاطر به دانشگاه ازجمله نکاتی است که می‌توان از شخصیت بی‌نظیر استاد درس گرفت.
پس‌ازآن، دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، با تأکید براینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران باید به خود ببالد که بیش از نیم‌قرن یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار علمی کشور را در خود جای‌داده است افزود: دکتر بهادری نخستین محقق ایرانی است که در لانست (معتبرترین و مشهورترین هفته‌نامه‌های پزشکی) مقاله منتشر کرده است و در اغلب مجامع علمی کشور حضور فعال دارد.
وی فعالیت دکتر بهادری در امور خیریه را نشان از نگاه فرا مادی ایشان به زندگی دانست و افزود: تعهدات استاد به کشور و دانشگاه در این شرایط سنی که می‌توانند نزد فرزندانشان در خارج از کشور استراحت کنند مثال‌زدنی است.
سپس دکتر ولایتی رییس بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه سال‌ها منتظر برگزاری چنین نکوداشتی بودم و خوشحالم که امروز در این مراسم شرکت می‌کنم افزود: از دهه 40 تاکنون استاد را می‌شناسم و از سال 1370 به مدت 24 سال است که در بیمارستان مسیح دانشوری از همکاری ایشان بهره می‌برم.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر بهادری را یادآور شیخ‌الرئیس دانست که با همه فراز و نشیب‌ها خدمت به وطن را انتخاب کردند افزود: در روزگارانی که دین‌داری و وطن‌پرستی سکه رایج نبود بلکه جرم بود زیرزمین پاتولوژی دانشکده پزشکی پناهگاه و استاد مسلم بهادری تکیه‌گاه مبارزان انجمن اسلامی بود.
در ادامه مراسم، پس از رونمایی از تمبر یادبود، کتاب زندگی‌نامه و اساسنامه و تابلو بنیاد علمی فرهنگی دکتر بهادری و گرفتن عکس یادگاری با ایشان، دکتر بهادری در سخنانی ضمن قدردانی از لطف سرشار سخنران، خود را خدمتگزار ساده و بی‌پیرایه‌ای دانست که خداوند مورد محبت همکاران و دانش‌آموختگان قرار داده است و افزود: جز کار روزمره و عادی هیچ کار خاصی نکرده‌ام و آنچه در موردم گفته شد از روی محبت عزیزان است.
در ادامه دکتر بهادری به همراه فرزندان خود، کیک دهمین سالگرد تأسیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان بریدند.
پس‌ازآن، کتابخانه دانشکده پزشکی با نام استاد بهادری با حضور رییس دانشگاه و دیگر مسئولان افتتاح شد.
خبرنگار: سمیرا کرمی