نشست سرپرست دفتر ارتباط با دانش آموختگان با معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه

در این جلسه، ضمن ارائه گزارش از روند تاسیس و فعالیت های دفتر ارتباط با دانش آموختگان و بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری، بر جذب خیرین و منابع جدید، اولویت بندی مشکلات و نیازهای دانشجویان و بهره مندی از تجربیات اساتید پیشکسوت دانشگاه در جذب خیرین سلامت تاکید شد

 
در این جلسه، ضمن ارائه گزارش از روند تاسیس و فعالیت های دفتر ارتباط با دانش آموختگان و بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری، بر جذب خیرین و منابع جدید، اولویت بندی مشکلات و نیازهای دانشجویان و بهره مندی از تجربیات اساتید پیشکسوت دانشگاه در جذب خیرین سلامت تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه، در این نشست که شنبه 5 آذرماه 1401 در سالن شورای دفتر ارتباط با دانش آموختگان برگزار شد، دکتر سیدمنصور گتمیری سرپرست دفتر ارتباط با دانش آموختگان ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان گفت: در حال حاضر تنها دانشگاهی که در کشور به طور رسمی دفتر ارتباط با دانش آموختگان و alumni دارد دانشگاه علوم پزشکی تهران است. اساس کار این دفتر، ارتباط دوسویه با دانش‌آموختگان دانشگاه و بهره‌مندی از توان آنان در ارتقای دانشگاه و نیز کمک به دانش آموختگان است. ای دفتر از سال 1385 تشکیل شده است.
وی افزود: هدف ما از برگزاری این جلسه آشنایی بیشتر با متدها و فرآیندهایی‌است که منجر به جذب خیرین می شود. این دفتر و بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری نقش ارتباطی بین بیمارستان‌ها، دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی با خیرین دارد. ما فقط در حوزه‌ی آموزش و خدمات درمانی نیازمند کمک خیرین نیستیم بلکه در پژوهش نیز به این مهم نیازمندیم.
دکتر گتمیری ادامه داد: بسیاری از خیرین دوراندیش، در حوزه پژوهشی سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده اند. یکی از اهداف ما از جذب خیرین، دلگرم کردن دانشجو به این است که حامیان و پشتیبانانی دارندکه به مشکلات و مسائل آنها رسیدگی می کنند.
وی برگزاری سمینارهای تعهد حرفه‌ای و همایش استاد یلدا را از مهمترین فعالیت های این دفتر عنوان کرد و افزود: راه‌اندازی خانه‌ی استاد در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه و تاسیس بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری از دیگر فعالیت‌های این دفتر بوده است.
مدیر عامل بنیاد استاد بهادری با بیان اینکه، چون این دفتر یک تشکیلات دولتی است تا حدودی چالش‌ها و ایراداتی برای جذب منابع از دانش آموختگان خارج کشور وجود داشت. چون هدایا و کمک های آنها به حساب دانشگاه می رفت و در محل های دیگری هزینه می شد و این موضوع مورد پذیرش خیرین نبود. با توجه به این وضعیت، به فکر تاسیس یک نهاد غیر دولتی افتادیم و یک بنیاد به کمک دوستان راه اندازی کردیم که به نام بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری نامگذاری شد و تاکنون نیز کمک های قابل ملاحظه ای از دانش آموختگان دریافت و در دانشگاه هزینه شده است.
وی افزود: ما با راه اندازی دفاتر ارتباط با دانش آموختگان در تمامی دانشکده ها با مدیریت یکی از اساتید پیشکسوت در هر دانشکده ارتباط خود را با دانش آموختگان حفظ کرده ایم. ضمن اینکه، کانون‌هایی نیز در دانشکده‌ها تاسیس شده که به طور سالیانه جشن ها و همایش‌هایی برگزار می‌کنند تا از فعالیت های نیکوکارانه یکدیگر مثل ساخت مدرسه و … مطلع ‌شوند.
دکتر گتمیری ادامه داد: با گسترش فعالیتهای دفتر ارتباط با دانش آموختگان، شعبه بین المللی هم فعالیت خود را با همکاری نمایندگانی در کشور بوداپست آغاز کرده است. این شعبه ضمن گسترش شبکه ی ارتباطی با دانش آموختگان دانشگاه که مقیم اروپا هستند در فعالیت های مشترک با دانشگاه و دانشگاه سملوایز همکاری دارد.
وی افزود: پروفسور روزیوال رئیس سابق دانشگاه سملوایز  که در حال حاضر همکاریهای ارزنده‌ای با انجمن نفرولوژی اروپا و انجمن بین‌المللی نفرولوژی دارد استاد وابسته دانشگاه علوم پزشکی تهران هم هست. وی در رفت و آمد به دانشگاه علوم پزشکی تهران با استاد بهادری آشنا و علاقه ایشان به استاد بهادری و دانشگاه موجب شد که عضو افتخاری دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه هم بشوند.
در حال حاضر با همکاری پروفسور روزیوال و دکتر میرزاحسینی به عنوان نمایندگان دفتر دانش آموختگان در بوداپست اولین شعبه ی بین الملل دانشگاه در اروپا تاسیس شده که با حضور تعدادی از دانش آموختگان دانشگاه این دفتر در مجارستان به فعالیت مشغول است.
دکتر گتمیری همچنین برگزاری هم‌اندیشی‌های ماهانه و واکسیناسیون اساتید پیشکسوت در زمان کرونا را از دیگر فعالیت های این دفتر عنوان کرد و گفت: ما با راه اندازی دفاتر دانش آموختگان در برخی استان‌های کشور مثل یزد، بابل و… توانسته ایم کمک هایی به دانشگاه داشته باشیم البته این فعالیت‌ها به طور مستقل و بدون تحمیل بودجه به دانشگاه است.
وی در ادامه سخنان خود در مورد برگزاری جشن یکپارچه 1401 گفت: این جشن یکی از حساس ترین و فشرده ترین مراسم هایی بود که 6 مرداد برگزار شد و بسیاری از بودجه‌ی برگزاری آن از طریق ثبت نام دانشجویان برای حضور در جشن تامین شد.  همچنین دویست و پنجاه میلیون تومان از خیرین و بنیاد خیریه استاد بهادری هزینه شد که به طور کلی می توان گفت هزینه ای برای دانشگاه در بر نداشت.
دکتر گتمیری در مورد سمینارهای تعهد حرفه ای و روند برگزاری آن نیز توضیحاتی ارائه داد.
وی همچنین ساخت چند واحد آپارتمان برای در اختیار قرار دادن استادیاران دانشگاه علوم پزشکی تهران را از یکی دیگر از مهمترین رسالت‌های بنیاد حامیان عنوان و ابراز امیدواری کرد با کمک خیرین این امر  محقق شود.
وی در پایان گفت: جوانان ما گنج‌های دست‌نخورده‌ای هستند که از آنها می‌توان در کسب و کارهایی بسیار فنی استفاده کرد که باعث افتخار کشور خواهند بود.
این گزارش حاکیست سپس
 سیدابراهیم میرخانی مدیر عامل مجمع خیرین بیمارستان امام خمینی(ره) و مشاور رئیس دانشگاه در امور خیرین گفت: اینجا دانشگاه علوم پزشکی تهران است و در حوزه علم و دانش رتبه یک کشوری دارد. نیک اندیشان و خیرینی که برای کمک به این دانشگاه می آیند انتظاراتی متفاوت  نسبت به دیگر دانشگاه ها از این دانشگاه دارند که ما باید با انجام وظایفی مشخص، این انتظارات را برآورده کنیم.
وی با بیان اینکه، در دهه های گذشته ما سونامی آموزش در مدارس را داشتیم که باید در چند شیفت به آن می پرداختیم ولی امروز رشد جمعیتی رو به کهنسالی است خاطر نشان کرد: امروز ما هرم جمعیتی داریم که به جای کودک، نوجوان و دانش آموز تعداد افراد کهنسال و میانسال 50 تا 60 درصد افزایش یافته و نیاز به امور درمانی آنها موجب دغدغه شده است و تا سال 1415 به سه برابر خواهد رسید که معضل بسیار بزرگی برای کشور محسوب می شود. اشتغال دانشجویی و پژوهشی نیز از موارد مورد بحث است که دانشگاه علوم پزشکی تهران باید در این زمینه ها با خیرین هماهنگ شود.
میرخانی ادامه داد:  تمامی خیرین نگاه ویژه‌ای به مشارکت در دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت منجمله امور خوابگاه‌ها و مشکلات رزیدنت‌ها دارند.
وی افزود: ما در بحث مدارس برنامه‌ای اجرا کردیم و عنوان آن را روزی به یاد دیروز گذاشتیم و از پیشکسوتان و خیرین تقدیرکردیم این کار را در حوزه‌ی پزشکی نیز می‌توانیم انجام دهیم و از پیشکسوتان دعوت کنیم تا در جذب خیرین ما را یاری کنند تا چالش‌هایی که هر روز رشد فزاینده‌ای دارند را برطرف کنیم.
میرخانی با بیان اینکه، امروز برای رهنمود گرفتن از مسئولین دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان اینجا جمع شده‌ایم تصریح کرد: خیرین آمادگی جذب در حوزه بهداشت و درمان به ویژه دانشگاه ها را دارند و تا حد زیادی از مشکلات موجود داخل کشور مطلع هستند. ما تجربه‌ی خوبی از همکاری با خیرین داخل کشور داریم ولی در بحث برون مرزی از رهنمودهای شما استفاده خواهیم کرد و راه ارتباط با آنها را با کمک شما پیدا می کنیم.
مدیر عامل مجمع خیرین بیمارستان امام خمینی(ره) ادامه داد:  دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه شناخته شده ای ‌است و باید در جذب خیرین بیشتر فعالیت داشته باشد.
میرخانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:  شاید سوال شود که دولت مردمی در این خصوص چه کار کرده؟ مستحضر باشید که همین مجتمع بیمارستانی امام خمینی پنج تا هفت میلیارد تومان پرداخت حقوق پرسنلی دارد که توسط دولت انجام می‌گیرد که البته کسری آن از درآمدهای بیمارستان پرداخت می‌شود چون در بسیاری موارد اعتبارات صرف پروژه‌های عمرانی می شود که این مایه تاسف است.
وی همچنین گفت: حلقه‌ی مفقوده‌ای مبنی بر نیازهای موجود در تمامی بیمارستان‌های دانشگاه وجود دارد به عنوان مثال خیری مراجعه کرده که می‌خواهد دوازده میلیارد تومان برای بخش ارتوپدی بیمارستان امام هزینه کند ولی برآورد خرید و تجهیز این وسایل شاید چهار تا پنج میلیارد تومان باشد و مابقی این هزینه می‌ماند اگر بنیاد حامیان به جد وارد این عرصه شود و نمایندگانی از آن در بیمارستان‌ها وجود داشته باشد ما می‌توانیم با راهنمایی‌، این خیرین را به سوی بنیاد سوق دهیم تا این مبالغ برای تمامی بخش‌های ارتوپدی بیمارستان‌های دانشگاه هزینه شود.
میرخانی تاکید کرد: برای نشست‌هایی که با خیرین برگزار می‌شود باید نهایت دقت در نحوه‌ی برگزاری آن انجام گیرد و از نقطه نظرات، پیشنهادها و انتقادهای آنها  استفاده کرد.
وی تصریح کرد: حتی برای فرهنگ سازی و شفاف‌سازی کمک‌هایی که خیرین می‌کنند می‌توان در مراسم های افتتاحیه یا روند کارهای خیر از آنها دعوت به عمل آورد و تابلویی در قسمت اهدایی آنها  نصب و از کمک‌های آنها تجلیل کرد.
میرخانی همچنین جذب کمک های مردمی، خیرین، اصناف، بنگاه های موفق اقتصادی و نهادها را در تداوم فعالیت های حوزه سلامت ضروری دانست و عنوان کرد: با جلب توجه بیشتر مدیران و مسئولان مجموعه های تابعه دانشگاه در تعامل و همکاری با رابطان خیران هر واحد و ارتقا مهارت ها و توانمند سازی این عزیزان می توان برای افزایش جلب مشارکت های مردمی در واحدها هم افزایی ایجاد کرد.
سپس دکتر سید محمدرضا سیداحمدیان دبیر دفتر ارتباط با دانش آموختگان گفت: از زمان راه‌اندازی بنیاد استاد بهادری یکی از اهداف و برنامه‌های بنیاد بهره‌مندی از کمک خیرین بوده و هست البته فقط جذب منابع مالی مهم نیست بلکه استفاده از آنها در این مسیر نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. از کمک‌های این بنیاد می‌توان به خرید کمد، ماکروفر و  فرش اشاره کرد که با کمک خیرین فراهم و در اختیار خوابگاه ها قرار داده شد. البته باید بازخورد آنها نیز به افراد خیر داده شود به نظر من اطلاع رسانی از کمک‌های خیرین و چگونگی هزینه‌کرد از طریق مصاحبه، عکس یا فیلم می‌تواند موجب جلب اعتماد و جذب منابع جدید باشد.
سپس دکتر اکرم سادات حسینی مشاور معاونت دانشجویی در امور خیرین گفت: به نظر من حوزه ی دانشجویی بسیار مستضعف واقع شده، اگر از حداقل‌های دانشجویان شروع کنیم تا به حداکثرها. نیازهای دانشجویان بسیار زیاد است به خصوص خوابگاه‌های متاهلین که نیاز به ساخت و تجهیزات بسیاری دارند.
وی ادامه داد: در خوابگاه‌های مجردی کثرت استفاده و طول زمان موجب از بین رفتن بسیاری از وسایل و افت کیفیت آنها شده‌ که با کمک خیرین می توانیم این مشکلات را رفع کنیم.
در ادامه مهندس خالق وردی گفت: باتوجه به اینکه بنده همکاری نزدیک با بیمارستان‌ها دارم پزشکان خیری هستند که بدون اطلاع دیگران مساله‌ی خیرین را پیگیری و رصد می‌کنند به طور مثال در بیمارستان روزبه با کمک دکتر محمودی که خود نیز از خیرین است بخش کودکان بسیار تجهیز و به روزرسانی شده، البته هدف من از بیان این مطلب جذب خیرین است پیشنهاد می‌کنم از چنین پزشکانی نیز در همایش خیرین دعوت به عمل آید.
سپس دکتر ابراهیمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، گفت: یکی از مشکلات مهم در حوزه‌ی بهداشت دانشگاه وضعیت نامساعد پاویون‌های پزشکان است که البته در تعداد کمی از بیمارستان‌ها مثل بیمارستان روزبه تعمیر و تجهیز شده است.
وی افزود: به نظر من انتخاب نام خوابگاه برای محل زندگی دانشجویان مناسب نیست که در این خصوص ما در هم‌فکری با مسئولان امور دانشجویی درصدد هستیم نام شایسته‌ای برای عنوان خوابگاه انتخاب کنیم چون دانشجویان چندین سال در آنجا زندگی می‌کنند و نام خوابگاه با محیط زندگی سنخیت ندارد.
دکتر ابراهیمی ادامه داد: در زمان دکتر حلبچی معاون سابق دانشجویی، کارهای خوبی انجام و فضاو مکان‌های بعضی از خوابگاه‌ها به روز رسانی شد. در حال حاضر نیز یک خوابگاه جدید در هفته‌ی آینده افتتاح و یک ساختمان نیمه کاره نیز وجود دارد که به امید خدا تکمیل خواهد شد.
وی در مورد کمک های بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری به خوابگاه ها توضیح داد: کمک‌های بسیاری از بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری برای تجهیز خوابگاه ها شد که امیدواریم در بهسازی فضای خوابگاهی نیز از این گونه کمک ها بهره‌مند شویم.
دکتر ابراهیمی با تاکید بر حضور خیرین در بین دانشجویان اظهار کرد: خیرین باید در بین دانشجویان ورود پیدا کنند یا به خوابگاه‌ها سر بزنند البته که ما نباید فقط برای جذب کمک از آن‌ها دعوت کنیم. من در مدتی که تصدی این معاونت را به عهده گرفته ام احساس می‌کنم دانشجویان فکر می‌کنند متولی ندارند یعنی معاون دانشجویی، مسول دانشگاه، استاندار و … به فکر آنها نیستند. متاسفانه ما از طرفی نگران مهاجرت دانشجویان هستیم و از طرفی راه حل مناسبی برای حل این معضل نمی‌اندیشیم که این سرمایه‌ها به آسانی از کشور خارج نشوند.
وی تاکید کرد، حضور پر رنگ بنیاد حامیان، نماینده خیرین و بسیاری از کسانی که به این دسته از افراد کمک می‌کنند موجب دلگرمی دانشجویان خواهد بود.
معاون دانشجویی دانشگاه بهبود مرکز سلامت دانشجویان در این مسیر سازندگی را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و گفت: متاسفانه مرکز مشاوره دانشجویی ما با یک روانپزشک فعال است که یک معضل جدی به شمار می‌آید که امیدوارم با همکاری بنیاد حامیان و دفتر ارتباط با دانش آموختگان این مشکل نیز حل شود.
سپس دکتر حسینی تبار سرپرست مدیریت سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت  اظهارکرد: در هفتم اسفند ماه سال جاری همایش نکوداشت خیرین به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار خواهد شد که 25 تا 30 نفر از خیرین ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز به این همایش دعوت شده اند در این راستا در جلسه‌ی چند روز پیش با دکتر عامری مدیر کل ایرانیان مقیم خارج از کشور این مهم به سمع ایشان رسید و با استقبال وی روبرو شد ضمن اینکه  به ایشان پیشنهاد شد فضایی برای نماینده خیرین در کنار سفیران کشور ایران در کشورهای مختلف ایجاد کنیم تا در حل مشکلات کشور برای جذب خیر از کمک آنها استفاده کنیم.
در ادامه  میرزایی از همکاران حوزه معاونت دانشجویی ضمن پیشنهاد اینکه در همایش خیرین کلیپ‌هایی از کمک ها و همکاری های خیرین پخش شود اظهار کرد: به عنوان مثال اگر پزشک خیری از زمان دانشجویی عکس یا فیلم داشته باشد و در  فعالیت‌های خیر پس از فارغ‌التحصیلی فعالیت داشته در این همایش استفاده شود تا برای دانشجویان و دیگر پزشکان انگیزه ای برای کار خیر باشد. ما در این خصوص از معاون بین‌الملل دانشگاه کمک گرفته‌ایم که پزشکان و استادان در حوزه بین المللی را معرفی کنند تا از کمک های آنها بهره مند شویم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که باید مطرح کنم در مورد خیرین متوفی است که در عرصه‌ی علمی، پژوهشی و آموزشی کمک های فراوانی داشتند در این زمینه در مشورت با رییس دانشگاه مقرر شده در موزه تاریخ علوم پزشکی ایران غرفه ایی برای خدمات خیرین متوفی دایر شود. البته نظر خیرین این است که دانشگاه علوم پزشکی تهران  مانند برخی دانشگاه‌ها بنیاد حامیان علوم پزشکی را راه‌اندازی کند و با برگزاری جلسات مختلف و مکرر به امورات و کاستی‌های موجود بپردازند که امیدواریم کارهای بزرگی در این خصوص انجام گیرد.
میرزایی افزود: مسئله‌ی مهم دیگر در حوزه دانشجویی بحث تغذیه و آشپزخانه دانشجویی است که نیاز غذای دانشجویان را برآورده نمی‌کند چون ظرفیت بسیار کم است و پخت غذا در سه مرحله انجام می‌گیرد که باعث افت کیفیت غذا شده این مورد را باید مد نظر قرار دهیم و شان دانشجویان را  با بی‌کیفیت بودن غذا مخدوش نکنیم.
این گزارش حاکیست در انتهای جلسه مقرر شد همکاری منظمی بین معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه، امور خیرین و دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه در جهت جذب کمکهای خیرین صورت گیرد.
مریم زاهدی
خبرنگار

مریم زاهدی