مراسم گرامیداشت و یادبود استاد فقید دکتر مسلم بهادری برگزار شد

در مراسم یادبود استاد فرزانه دکتر مسلم بهادری، از خصوصیات اخلاقی برجسته ایشان همچون؛ تواضع، فروتنی، وقت‌شناسی، مسئولیت‌پذیری، شاگردپروری، اقامه نماز اول وقت، بی‌توجهی به مادیات دنیوی، نظم و تربیت، توجه به تولید علم و … یاد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نخستین مراسم یادبود و گرامیداشت استاد ممتاز مرحوم دکتر مسلم بهادری که با حضور رئیس دانشگاه، مسئولان، اساتید، جمعی از پیش‌کسوتان، خانواده بزرگوار ایشان، کارکنان، دانشجویان، شیفتگان، دوستداران و شاگردان آن استاد دوشنبه 5 اردیبهشت 1401 در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد؛ دکتر سید احمدیان دبیر دفتر دانش‌آموختگان دانشگاه با اشاره به آیه مبارکه «قال ربّ اشْرحْ لی صدْری و ویسّرْ لی أمْری» و عرض تسلیت خدمت یکایک دوستداران استاد؛ گفت: استاد مسلم بهادری بهمن ۱۳۰۵ در تنکابن چشم به جهان گشود و از استادان نامدار و پیش‌کسوتان پزشکی نوین در ایران بود.
وی افزود: استاد بهادری پزشکی را در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران آموخت و سپس در همان دانشگاه تخصص آسیب‌شناسی گرفت، سپس به انگلستان رفت و دوره دانش‌افزایی را در «رشته آسیب‌شناسی بیماری‌های قلب و ریه» را گذراند. مدتی را هم در دانشگاه کالیفرنیا به تدریس گذراند؛ سپس به تهران بازگشت و در جوانی به جایگاه استادی کامل دانشگاه تهران رسید.
دکتر احمدیان با بیان اینکه دکتر مسلم بهادری استاد ممتاز دانشگاه تهران بود و ریاست فرهنگستان علوم پزشکی در بخش دانش‌های بنیادین (علوم پایه) را بر عهده داشت؛ تصریح کرد: نقش ایشان در گسترش «طب نوین در ایران و آموزش پزشکی» بسیار چشمگیر و ارزشمند بود و همواره عمر خود را وقف توسعه علوم پایه و بالینی پزشکی در ایران و نیز توسعه زبان علمی فارسی کرد.
وی خاطرنشان کرد: استاد بهادری در دوران پاندمی کرونا هم از تلاش و فعالیت‌های علمی خود دست برنداشت، با چند تن از دانشمندان برجسته دنیا در خصوص درمان بیماری منحوس کرونا برای تولید مقالات متعددی در ارتباط بود و تا آخرین لحظات حیات خود در این زمینه هم زحمات زیادی را متقبل شد.
دبیر دفتر دانش‌آموختگان دانشگاه با اشاره به اینکه مرحوم دکتر بهادری چشم داشتی به مادیات نداشت؛ تاکید کرد: ایشان در سال ۱۳۹۷ زمینی به مساحت تقریبی ۱۷ هزار مترمربع برای احداث مرکز درمانی و خدماتی (برای مبارزه با بیماری سرطان و برای دردمندان این بیماری) در منطقه افشره تنکابن وقف کرد.
وی در ادامه به سجایای اخلاقی استاد فقید و فرزانه مرحوم دکتر مسلم بهادری اشاره کرد و گفت: استاد خیلی به‌روز بود و در تمامی مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، علمی، پژوهشی و … اطلاعات دقیق داشت، همچنین تواضع و فروتنی استاد زبان زد خاص و عام بود به‌طوری‌که دکتر ولایتی همیشه از ایشان به‌عنوان «حضرت استاد» یاد می‌کرد.
دکتر احمدیان با بیان اینکه استاد بهادری تعلق خاطر خاصی به دانشگاه علوم پزشکی تهران داشت و همیشه از این دانشگاه به‌عنوان دانشگاه مادر یاد می‌کرد؛ خاطرنشان کرد: باید بتوانیم اهداف استاد که زمینه رشد و شکوفایی بیشتر دانشگاه را رقم می‌زند را به منصه ظهور برسانیم.
وی در پایان سخنرانی خود به شرح حکمت و تفسیر حدیث 215 نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: استاد بهادری پدر معنوی من بود. مطمئن هستم ایشان آمرزیده هستند و جایگاه خوبی دارند، از خداوند متعال طلب مغفرت دارم.
سپس متن پیام دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران قرائت شد که در این پیام آمده است؛ «بقاء مختص ذات یگانه اوست». خبر درگذشت دکتر مسلم بهادری از استادان نامدار و پیش‌کسوتان پزشکی نوین در ایران موجب تأسف و تألم شد.
فقدان این استاد ارزشمند که تا آخرین لحظات حیات، در امر آموزش و پژوهش فعالیت داشتند را به خانواده محترم ایشان، دانشجویان و دانشگاهیان، خصوصاً شاگردان و همکاران ایشان در دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان تسلیت عرض نموده، از خداوند منان برای آن فقید سعید، غفران و رحمت واسعه الهی و برای خانواده گرامی آن مرحوم و سایر بازماندگان محترم، صبر، شکیبائی و طول عمر همراه با سلامتی، عزّت و سربلندی مسئلت می‌نمایم.
در ادامه دکتر علی بهادری پسر استاد بهادری ضمن تشکر از تک‌تک عزیزانی که در این مراسم حضور داشتند از طرف خانواده بهادری از همه سروران گرامی قدردانی کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران خانه اصلی پدر من بود چرا که ساعت‌های زیادی را در این دانشگاه می‌گذراند.
وی ادامه داد: تمام عزیزان دانشگاه فامیل ما هستند و درگذشت پدرم همه را ناراحت کرد به‌تمامی دوستداران ایشان تسلیت می‌گویم. امید داریم به یاد تمام اساتید قدیمی روزبه‌روز شاهد پیشرفت‌های بیشتر دانشگاه علوم پزشکی تهران باشیم.
پس از آن دکتر جهانگیری شاگرد قدیمی استاد بهادری، به کارنامه زندگی ایشان اشاره کرد و گفت: استاد پدری نمونه بود چرا که فرزندانی خوب تحویل جامعه داد که هرکدام از این عزیزان کارهای بزرگی را هم عهده‌دار هستند.
وی با بیان اینکه 55 سال با استاد بهادری ارتباط داشتم؛ تصریح کرد: نظافت ایشان نمونه بود و نظم خاصی برای حضور در جلسات داشت. وفادار به همسر نازنینش بود که سالیان گذشته به رحمت خدا رفته بود.
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه استاد بهادری معلم و استاد دانشگاه و در کارهای آموزشی و پژوهشی سرآمد بود؛ افزود: استاد بهادری نجیب و بسیار باحیا و در کنار این موارد هم بسیار فروتن بود. اعتقادات قلبی خیلی قوی داشت، انسان‌دوست بود و زادگاه خودش را بسیار دوست می‌داشت. به مادیات دنیوی کاملاً بی‌توجه بود برای همین معدل کارنامه ایشان 20 است.
در خاتمه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر نیکزاد عیسی زاده، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ضمن تسلیت شهادت حضرت علی (ع) و قبولی طاعات و عبادات همگی در درگاه خداوند متعال؛ گفت: رحلت استاد مسلم بهادری عزیز را به‌تمامی استادان و فرهیختگان کشور و خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی تهران تسلیت می‌گویم.
وی افزود: استاد بهادری، استاد نمونه و الگوی اخلاق بودند، تواضع و عمیق فکرکردن ایشان برای من درس بود.
دکتر نیکزاد عیسی زاده، با بیان اینکه استاد بهادری الگویی شاخص برای دانشگاه بود؛ خاطرنشان کرد: ظرفیت وجودی ایشان فوق‌العاده بالا و فردی اندیشمند بود.
معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در ادامه به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه آل عمران و تفسیر آن پرداخت.
توضیح اینکه در پایان مراسم گرامیداشت و یادبود استاد فقید دکتر مسلم بهادری «استاد پیش‌کسوت جامعه پزشکی» متن پیام دبیرخانه نکوداشت مقام استاد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران قرائت شد، در این پیام آمده بود؛ «صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را – تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید» با نهایت تأثر و تأسف در ماه میهمانی الهی و هم‌زمان با ایام شهادت امیرمؤمنان، روح بلند استاد مسلم بهادری، اسوه علم، تعهد و اخلاق حرفه‌ای به دیدار معبود شتافت.
نهال آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌واسطه حمیت و کوشش‌های عالمانه و مجاهدانة رادمردانی چون ایشان اکنون به درخت ستبری تبدیل شده است که از افتخارات میهنمان در دنیا محسوب می‌شود.
دبیرخانه نکوداشت مقام استاد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران مفتخر است که در بیست سال فعالیت خود همواره از رهنمودها و راهبری‌های بزرگانی چون این معلم فقید بهره برده است و اکنون نام ایشان در کنار دیگر اسطوره‌های همیشگی هیئت انتخاب این برنامه همچون استاد علیرضا یلدا، استاد شمس شریعت طربقان و … جاودان خواهد شد.
هدایت‌های داهیانه این استاد عزیز در زمینه ملاک‌ها و معیارهای انتخاب استاد برگزیده و همچنین پیشنهادات ایشان از میان اساتید بازنشسته همواره راهگشای ما در برگزاری هرچه اصولی‌تر این برنامه فاخر بود.
دبیرخانه نکوداشت مقام استاد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران این مصیبت بزرگ را به خانواده محترم ایشان، دانشجویان و دانشگاهیان، خصوصاً شاگردان و همکاران ایشان در دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان تسلیت عرض می‌نماید. امید است که جوانه‌های علم ایران به پیروی از منش و تربیتی که در مکتب ایشان داشته‌اند ادامه‌دهنده مسیر پیروزی و سربلندی ایران عزیزمان باشند.
همچنین محمود اشتیاقی مداح اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) به ذکر تلاوت چند از آیات قرآن کریم و مدیحه‌سرایی و نوحه‌خوانی در وصف حضرت امیرالمؤمنین پرداخت.

منبع خبر: سایت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران