دیدار سرپرست دفتر ارتباط با دانش آموختگان با نمایندگان سازمان مردم نهاد جامعه یاوری فرهنگی

در این دیدار از نظرات و پیشنهادات دکتر محمد اسلامی استاد پیشکسوت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مهندس همایون حاج‌خانی نمایندگان جامعه یاوری فرهنگی در خصوص روش‌های جذب خیرین و منابع جدید و بهره مندی از برنامه های موفق جامعه یاوری در راستای پیشرفت دانشگاه بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه، در این نشست که شنبه 17 دی ماه 1401 در سالن شورای دفتر ارتباط با دانش آموختگان برگزار شد، دکتر سیدمنصور گتمیری سرپرست دفتر ارتباط با دانش آموختگان ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان گفت: در حال حاضر تنها دانشگاهی که در کشور به طور رسمی دفتر ارتباط با دانش آموختگان و alumni دارد دانشگاه علوم پزشکی تهران است. اساس کار این دفتر، برقراری ارتباط دوسویه بین دانش‌آموختگان و دانشگاه و بهره‌مندی از توان آنها در جهت ارتقای دانشگاه و نیز کمک به دانش آموختگان است.
وی افزود: ما با راه اندازی دفاتر ارتباط با دانش آموختگان در تمامی دانشکده ها با مدیریت یکی از اساتید پیشکسوت در هر دانشکده ارتباط خود را با دانش آموختگان حفظ کرده ایم. ضمن اینکه، کانون‌هایی نیز  تاسیس شده که به طور سالیانه برای دانش آموختگان ورودی ها و رشته های مختلف جشن ها و همایش‌هایی برگزار می‌کنند تا از فعالیت های نیکوکارانه یکدیگر مثل ساخت مدرسه و … مطلع ‌شوند.
دکتر گتمیری برگزاری سمینارهای تعهد حرفه‌ای و همایش استاد یلدا را از مهمترین فعالیت های علمی این دفتر عنوان کرد و افزود: راه‌اندازی خانه‌ی استاد در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه و تاسیس بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری از دیگر فعالیت‌های این دفتر بوده است.
سرپرست دفتر ارتباط با دانش آموختگان با بیان اینکه، چون این دفتر یک تشکیلات دولتی است تا حدودی چالش‌هایی برای جذب منابع از سوی دانش آموختگان خارج کشور وجود داشت، تصریح کرد: با توجه به این وضعیت، به فکر تاسیس یک نهاد غیر دولتی افتادیم و یک بنیاد به کمک دوستان راه اندازی کردیم که به نام بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری نامگذاری شد و تاکنون نیز کمک های قابل ملاحظه ای از دانش آموختگان دریافت و در دانشگاه هزینه شده است.
دکتر گتمیری ادامه داد: با گسترش فعالیت های دفتر ارتباط با دانش آموختگان، پس از افتتاح شعبات استانی، اولین شعبه بین المللی دفتر ارتباط با دانش آموختگان هم فعالیت خود را با همکاری نمایندگانی در کشور بوداپست آغاز کرده است. این شعبه ضمن گسترش شبکه ی ارتباطی با دانش آموختگان دانشگاه که مقیم اروپا هستند در فعالیت های مشترک با دانشگاه و دانشگاه سملوایز همکاری دارد.
وی افزود: پروفسور روزیوال رئیس سابق دانشگاه سملوایز  که در حال حاضر همکاریهای ارزنده‌ای با انجمن نفرولوژی اروپا و انجمن بین‌المللی نفرولوژی دارد استاد وابسته دانشگاه علوم پزشکی تهران هم است. وی در رفت و آمد به دانشگاه علوم پزشکی تهران با استاد بهادری آشنا و علاقه ایشان به استاد بهادری و دانشگاه موجب شد که عضو افتخاری دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه هم بشوند.
سرپرست دفتر ارتباط با دانش با آموختگان ادامه داد: در حال حاضر با همکاری پروفسور روزیوال و دکتر میرزاحسینی به عنوان نمایندگان دفتر دانش آموختگان در بوداپست اولین شعبه ی بین الملل دانشگاه در اروپا تاسیس شده که با حضور تعدادی از دانش آموختگان دانشگاه گردهمایی دانش آموختگان مقیم اروپا نیز در مجارستان برگزار شد.
دکتر گتمیری همچنین برگزاری هم‌اندیشی‌های ماهانه و واکسیناسیون اساتید پیشکسوت در زمان کرونا را از دیگر فعالیت های این دفتر عنوان کرد و گفت: ما با راه اندازی دفاتر دانش آموختگان در برخی استان‌های کشور مثل یزد، بابل و… توانسته ایم کمک هایی به دانشگاه داشته باشیم البته این فعالیت‌ها به طور مستقل و بدون تحمیل بودجه به دانشگاه بوده است.
وی در مورد روند برگزاری جشن های فارغ التحصیلی دانشجویان و سمینار سالانه تعهد حرفه ای و تقدیر از برگزیدگان بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری در حوزه تعهدحرفه ای نیز توضیحاتی ارائه داد.
در ادامه جلسه، دکتر سیدمحمدرضا سید احمدیان دبیر دفتر ارتباط با دانش آموختگان گفت: این دفتر همانند اقیانوسی است که در اکثر فعالیت های دانشگاه می تواند ورود کند فعالیت هایی از قبیل ارتباط با دانش با آموختگان  و فارغ التحصیلان، جذب منابع مالی و تامین تجهیزاتی برای دانشگاه، برگزاری کنفرانس های سالانه علمی فرهنگی، برپایی گردهمایی های گروهی و جشن های فارغ التحصیلی.
سپس دکتر مریم زاهدی مدیر امور عمومی دفتر گفت: این دفتر با حمایت های استاد فقید دکتر بهادری تاسیس شد و هدف های بزرگی را انجام داده و بعد از ایشان نیز ادامه خواهد داد.
وی افزود این دفتر در زمان حیات استاد بهادری همواره میزبان اساتید و دانش آموختگان پیشکسوت و خیر بود و امیدوارم بتوانیم در آینده نیز میزبان عزیزان دیگری باشیم و در انجام کارهای خیر سهم کوچکی داشته باشیم.
در ادامه، دکتر محمد اسلامی دانش آموخته و استاد پیشکسوت دانشکده دندانپزشکی و خیر مدرسه ساز، داشتن اعتقاد قلبی را مهم ترین عامل برای انجام کارهای نیک و خیر دانست و گفت: با معرفی و قدردانی از استادان پیشکسوت و خیری مانند مرحومان دکتر فرسام، دکتر مصفا، دکتر رامین، دکتر شمس و … که با وجود داشتن مقام استادی برای دانشجویان مانند یک پدر بودند و کمک های فراوانی به آنها می کردند می توان انگیزه ای مضاعف در استادان و دانشجویان امروز ایجاد کرد.
سپس مهندس همایون حاجی خانی از اعضای جامعه یاوری فرهنگ گفت: بنده خوشحالم که امروز در این دفتر با نام افراد بزرگی آشنا شدم چون شناختی از فعالیت های این دفتر نداشتم  و با توضیحات دکتر گتمیری و وفاداری اعضای این دفتر به استاد فقید دکتر مسلم بهادری، بنیانگذار دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران، زمینه فعالیت در امور خیر و جذب خیر را بسیار گسترده، پایدار و ماندگار می بینم.
وی افزود: با توجه به کارهایی که از بدو تاسیس این دفتر تا کنون انجام شده، می توانید با معرفی این دفتر و جلب اعتماد از کمک های مردمی برای رفع مشکلات دانشگاه بهره مند شوید. ضمن اینکه می توانید از فرهیختگان دانشگاه با ارائه گزارشی از عملکرد دفتر و بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری کمک بگیرید چون قطعا این دفتر برای توسعه پایدار نیاز به منابع مالی پایدار دارد.
در پایان مقرر شد، نشست و همفکری با نمایندگان جامعه یاوری فرهنگ ادامه داشته باشد تا با استفاده از رهنمودها و فعالیت های این جامعه قدم های بلندی در جذب منابع برای پیشرفت و تجهیز دانشگاه به ویژه دانشجویان حاصل شود.
توضیح اینکه، جامعه یاوری فرهنگی، سازمانی مردم‌نهاد نظام‌مند و غیرانتفاعی است که با تکیه بر خرد جمعی، توان خود را برای ارتقای کیفیت آموزشی فرزندان این کشور و ایجاد آینده‌ای روشن برای آنها صرف می‌کند.
هدف این است که هیچ کودکی به خاطر فقر مادی از تعلیم و تربیت باز نماند.

فریبا  مقدم
خبرنگار

فریبا مقدم