دکترگتمیری منش و اخلاق حرفه ای استاد بهادری را الگویی عینی برای نسل جوان دانست.

سرپرست دفتر ارتباط با دانش آموختگان، نوع دوستی، قابلیت اعتماد، تعالی، وظیفه شناسی، احترام به دیگران و شرافت و درستکاری را از اجزاء تعهدحرفه ای خواند که همگی در اخلاق و اندیشه های استاد بهادری متبلور بود.

به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط با دانش آموختگان، دکتر سید منصور گتمیری، رئیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه در میزگرد سایه سار اندیشه های استاد بهادری به حرفه‌مندی در اندیشه و رفتار استاد بهادری اشاره کرد و هدف از تشکیل این برنامه را مداقه در رفتار و منش ایشان به منظور دستیابی به الگویی عینی برای جوانان خواند.

وی گفت: استاد بهادری مورد توجه و علاقه اکثر همکاران و دانشجویان بودند و لذا هدف ما این است که از طریق این جلسه مطالبی را که از حشر و نشر با استاد بهادری داشتید به منصه ظهور برسانید تا با جمع آوری مطالب مطرح شده در این جلسه و احتمالا جلسات بعدی دستمایه‌ای برای هدایت و ارتقاء شخصیت نسل جوان شامل اساتید جوان و دانشجویان شود.

رییس دفتر ارتباط با دانش آموختگان تاکیدکرد: من هر چه در شخصیت استاد بهادری تفحص می‌کنم به خصوص در این یک سال و اندی که ایشان را از دست داده‌ایم و خاطراتم را مرور می‌کنم و اتفاقاتی که در مقایسه با اساتید ارزنده دیگر افتاده می‌بینم ایشان در کوچکترین مسایل آموزشی، علمی، شخصی، اجتماعی، خانوادگی و سیاسی با درایت تمام رفتار کرده‌اند به همین دلیل ما باید رفتارها و منش ایشان را زیر ذره بین قرار دهیم و با ریز بینی تمام این الگو را دست‌مایه‌ای برای ارتقاء خود قرار دهیم

وی دکتر بهادری را دارای شخصیتی پخته و تکامل یافته دانست و تصریح کرد: با تفحص در مسائل شخصی و اجتماعی ایشان دریافتم که در چالش ها و پیچ و خم های زندگی و کاری بسیار آرام، حرفه ای و تکامل یافته رفتار کرده اند که این مسئله می تواند برای جوان تر ها راهگشا باشد و راه و رسم زندگی بهتر را به آنها بیاموزد.

رییس دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه گفت: از نگاه پروفشنالیزم دکتر بهادری در رفتار حرفه ای و اجتماعی خود بسیار حرفه‌مند بودند و در رفتار خود بسیار مقید به اصولی بودند که همیشه این اصول را رعایت می کردند به همین دلیل عنوان این جلسه «سایه سار اندیشه‌های استاد بهادری» انتخاب شد و من سعی کردم از دیدگاه پروفشنالیزم، در اندیشه و رفتار حرفه ای استاد بهادری مطالبی را در این جلسه ارایه نمایم.

دکتر گتمیری ضمن تطبیق رفتار استاد بهادری با شاخص‌های تعهد حرفه ای گفت: اجزای تعهد حرفه ای شامل نوع دوستی، قابلیت اعتماد، تعالی، وظیفه شناسی، احترام به دیگران و شرافت و درستکاری است که امروز قصد داریم همگی این موارد را با توجه به مشاهداتی که در رفتار استاد بهادری داشتیم و بارها در جلسات مختلف در سخنان ایشان شنیده ایم، در منش و روش استاد بهادری جستجو و تطبیق دهیم.

وی با اشاره به خصلت نوع دوستی خاطر نشان کرد: ایشان در خاطرات خود بیان کرده اند که حتی دوره دانش آموزی در داروخانه محل زندگی خود به صورت پاره وقت نسخه پیچی می کرد بعد آن در کاخک گناباد و بعد از آن در بخش سل برای درمان بیماران مسلول که آن زمان بیماری لاعلاج محسوب می شد، مشارکت فعال داشت. شاید کار در داروخانه بخشی بخاطر نیاز مالی بود اما بیشتر به خاطر تربیت افرادی بود که به استاد بهادری یاد داده بودند که کار جوهره انسان است. علاقه ایشان به راه‌اندازی سامانه‌ی تربیت بهورز، همکاری در تاسیس بیش از چهل دانشکده‌ی پزشکی در کشور و راه‌اندازی آزمایشگاه های مختلف و خدمت به بیماران در سال های بعد، همگی نشان از نوع دوستی دکتر بهادری دارد.

سرپرست دفتر ارتباط با دانش آموختگان، شایستگی، ذکاوت و قدرشناسی استاد بهادری را موجب ساختن شخصیتی قابل اعتماد از ایشان نزد اساتید، همکاران و دانشجویان خواند و گفت با نگاه به زندگی استاد بهادری می بینیم که از معلم مکتبخانه روستای زنگیشا محله، آقای ستوده مدیر مدرسه خیام، پروفسور آرمین به عنوان استاد ایشان تا پروفسور لیبو در سان‌دیه‌گو و همچنین در تمامی مراحل زندگی با هر کسی که کار کرده توانسته اعتماد آن فرد را جلب کند تا برای او امکان توسعه در فعالیت و همچنین راه اندازی کارهای بزرگتر را فراهم نماید.

وی افزود: استاد بهادری همیشه پای‌بند به مسئله رشد و ارتقا خود بود حتی تا روزهای آخر عمر پربرکتش حتی در دو سال آخر که بیماری ایشان شدت یافته بود زمانی که پزشکان معالجش به بالینش می آمدند به جای شکایت از بیماری سوالاتی در رابطه با رشته آن آنها می پرسید و پیشنهادهایی برای ارتقای آنها می‌داد که این پایندی ایشان به ارتقا برای ما بسیار آموزنده بود. به طور مرتب در حال مطالعه و انتشار مقاله در مجلات معتبر دنیا بود و همچنین در بحث کرونا چندین مقاله با همکاری دوستان منتشر کرد.

دکتر گتمیری از بعد وظیفه شناسی شخصیت استاد بهادری اضافه کرد: ایشان در هر حوزه ای که بود مثلا روستای محل زندگی خود وظیفه خود می دانست به افراد مختلف هم کمک کند و هم با پیگیری از دیگران بتواند به رفع مشکل آنها کمک کند همچنین در جاهای دیگر مانند دانشگاه خود را موظف می دانست که وظیفه خود را به درستی انجام دهد. می توان بالاترین ضریب نجابت و وظیفه شناسی decency factor را به استاد بهادری داد که نسبت به هیچ موضوعی بی تفاوت نبود

وی احترام و درستکاری را از دیگر ویژگی های استاد بهادری عنوان کرد و افزود: ایشان در این زمینه فوق العاده بودند. احترام در کلام، رفتار و زبان بدنش با دیگران حتی کسانی با ایشان در رقابت بودند تجلی داشت و مرتب به دیگران یادآوری می کرد نسبت به دیگران بدگویی نکنند و خود نیز به آن پایبند بود.

رییس دفتر ارتباط با دانش آموختگان در خصوص درستکاری استاد بهادری گفت: ایشان سالها پس از بازنشستگی به صورت فعال در دانشگاه محل خدمت خود حتی در سایر دانشگاه ها حضور داشتند و در هر بیمارستانی که فعالیت می کرد حضور ایشان در آن مرکز به قدری منشا اثر بوده که اعضای آن مرکز استاد را متعلق به آن بیمارستان می دانستند و گاهی برای ما سخت می شد که محل دقیق فعالیت استاد بهادری در گذشته کدام یک از این مراکز بوده است.

وی افزود: استاد در حوزه سیاسی مواضع شفاف و روشنی داشت همواره با شجاعت و بدون زیاده روی و بدور از چالش برانگیزی مطالب سیاسی مهمی را که با هدف هدایت و خدمت و راهنمایی بود مطرح می کرد و مواضع سیاسی انتقادی را با زبان ملایم بیان می کرد.

 دکتر گتمیری در خاتمه بیان ویژگی های اخلاقی و رفتاری دکتر بهادری را وظیفه ای نسبت به خود، دانشگاه و جوانان دانست و یادآور شد: باید شخصیت استاد بهادری را زیر ذره بین بگذاریم و از آن برای آینده درس بگیریم. امیدوارم در این جلسه بتوانیم مطالبی را مطرح کنیم که برای جوانان سرلوحه اقدامات شایسته باشد.

خبرنگار: فریبا مقدم
عکاس: داود فرامرزی