با تقدیر از برگزیدگان بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری، اولین هم‌اندیشی علمی اخلاق و تعهد حرفه‌ای در خدماتسلامت برگزار شد

به همت دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان و دفتر تعهد حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی تهران و بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری، اولین نشست علمی تعهد حرفه‌ای در خدمات سلامت با برگزاری سه پنل تخصصی با موضوعات «تعهد حرفه‌ای در دنیای امروز»، «ارتباط پزشک با بیمار» و «رفتار حرفه‌ای در فضای مجازی» و ارائه سه سخنرانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، اولین نشست علمی اخلاق و تعهد حرفه‌ای در خدمات سلامت از ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 19 اسفند 95 در تالار شهید کاووسی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد.
دکتر سید احمدیان: بحث پروفشنالیسم و تعهد حرفه‌ای به‌عنوان روح جاری در فعالیت‌های سلامت، به میزان لازم موردتوجه قرار نگرفته است
در ابتدای این نشست دکتر سید احمدیان، دبیر اجرایی این همایش ضمن خیرمقدم به اساتید بزرگوار حاضر و شرکت‌کنندگان در نشست در باب انتخاب موضوع این نشست گفت: انتخاب موضوع تعهد حرفه‌ای برای این نشست به دلیل کاربردی و موردنیاز بودن این موضوع برای همه فعالان حوزه سلامت است؛ همچنین علیرغم پیشرفت‌های بی‌نظیر در حوزه پزشکی و سلامت در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد بحث پروفشنالیسم و تعهد حرفه‌ای به‌عنوان روح جاری در فعالیت‌های سلامت، به میزان لازم موردتوجه قرار نگرفته است و استقبالی که از این نشست شده است بیانگر اهمیت این موضوع برای فعالان این حوزه است.
وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن بیان فضیلت‌های اخلاقی و حرفه‌ای استاد دکتر بهادری گفت: بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری که یک سازمان مردم‌نهاد غیردولتی و غیرسیاسی است با هدف جلب مشارکت‌های دانش‌آموختگان دانشگاه به‌منظور تجهیز و پشتیبانی از مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأسیس شده است و امیدواریم که با توجه به وجهه مثبت و جایگاه متعالی استاد در جامعه پزشکی کشور، منشأ برکات و اثرات مثبتی در این حوزه باشد.
دکتر لاریجانی: دانشگاه علوم پزشکی تهران ظرفیت بالایی برای ایجاد حرکت‌های تأثیرگذار در کشور دارد
در ادامه برنامه دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست گفت: این جلسه به دو جنبه دارای اهمیت زیادی است؛ اولی موضوع مطرح‌شده در نشست و دیگری تلاش‌های استاد بهادری و همکارانشان در بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری است.
وی با اشاره به ظرفیت بالای دانشگاه علوم پزشکی تهران برای الگوسازی و ایجاد جریان‌های مثبت در سطح کشور گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران چهره‌های درخشان و ظرفیت‌های بی‌نظیری نظیر دکتر بهادری دارد و لازم است با ایجاد یک سازوکار درست و اساسی بتوان از این ظرفیت‌ها برای بهبود وضعیت نظام سلامت استفاده کرد که به اعتقاد من یکی از همین کارهای مؤثر، ایجاد بنیادهای علمی و فرهنگی نظیر بنیاد استاد بهادری است.
دکتر لاریجانی با انتقاد از وابستگی شدید مالی دانشگاه‌ها و مراکز علمی به بودجه‌های دولتی گفت: یکی از شاخص‌های دانشگاه نسل سوم، عدم وابستگی مالی به مجموعه دولتی است و این دانشگاه‌ها با ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان، عمده بودجه موردنیاز خود را تأمین می‌کنند که این قضیه چابک شدن و قدرت مانور بیشتر برای این مراکز را به دنبال دارد؛ درحالی‌که دانشگاه‌های کشور ما بیش از 90 درصد بودجه خود را از منابع دولتی و یا شهریه دانشجویان تأمین می‌کنند که این مسئله باعث کندی حرکت آن‌ها شده است.
وی تأسیس مراکزی چون بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری را یکی از راه‌حل‌های این مشکل معرفی کرد و گفت: شخص دکتر بهادری از چهره‌های درخشان دانشگاه هستند و استراتژی و نگاه ایشان همیشه برای ما آموزنده بوده است؛ وظیفه ما این است که ضمن تقدیر و مطرح کردن چنین چهره‌هایی در جامعه با استفاده از ظرفیت بالای این چهره‌ها و تأسیس نهادهای علمی و فرهنگی با اسم و مدیریت این بزرگواران، خلأ موجود بین مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان با دانشگاه را کم کنیم؛ همان‌طور که در بسیاری از نقاط دنیا دانشگاه‌های بزرگ توسط چنین نهادهایی اداره می‌شوند و قطعاً استفاده از این ظرفیت‌ها برکات زیادی برای دانشگاه خواهد داشت.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به سابقه درخشان و افتخارآمیز کشور در مسائل فرهنگی گفت: در سراسر تاریخ این کشور – چه پیش و چه پس از اسلام – فرهنگ یک اصل مستقر بوده است و باید بررسی شود که امروز چرا مسئله فرهنگ در کشور ما در اولویت نیست و به نظر می‌رسد لازم است حداقل در حیطه خودمان فکری برای این مسائل داشته باشیم و بستری فراهم کنیم تا ارزش‌های انسانی در این حوزه بیش‌ازپیش متبلور شود و به‌هرحال فکری برای تأمین خوراک روحی حوزه عمل خود داشته باشیم.
دکتر لاریجانی در خاتمه گفت: از حسن انتخاب موضوع پروفشنالیسم برای این نشست و از زحمات دکتر جعفریان که از ابتدای قبول مسئولیت در دانشگاه با جدیت به این موضوع پرداخته‌اند تشکر می‌کنم.
استاد بهادری: یکی از معضلات ما در حوزه پزشکی، بحث پروفشنالیسم است
در بخش بعدی این برنامه استاد دکتر مسلم بهادری، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه ضمن خیرمقدم به حضار شرکت‌کننده، با اشاره به سابقه 11 ساله مدیریت دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه گفت: باسابقه حضور بیش از 60 سال در دانشگاه علوم پزشکی تهران، وقتی دکتر لاریجانی، رئیس وقت دانشگاه، پیشنهاد قبول مسئولیت در دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان را مطرح کردند با توجه به ارتباط با اکثریت دانش‌آموختگان دانشگاه، این مسئولیت را پذیرفتم.
وی با اشاره به فعالیت‌های مختلف دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان گفت: در بین همه فعالیت‌های این دفتر، بحث تجلیل از چهره‌های ماندگار دانشگاه نظیر برنامه تجلیل از استاد یلدا، تجلیل از استاد دکتر عقیقی و …؛ همچنین جشن یکپارچه فارغ‌التحصیلی برای همه دانش‌آموختگان دانشگاه – زیرا اعتقاددارم همه دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف علوم پزشکی اعضای یک جسم واحد هستند – بیشتر موردتوجه قرارگرفته است.
رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه با اشاره به اینکه بخش عمده بودجه دانشگاه‌های بزرگ دنیا از طریق دانش‌آموختگان تأمین می‌شود؛ گفت: یکی از اهداف اصلی بنیاد علمی و فرهنگی [استاد] بهادری، استفاده از ظرفیت دانش‌آموختگان برای کمک به دانشگاه است.
وی با اشاره به انتخاب موضوع پروفشنالیسم برای این نشست گفت: با مشاوره‌ای که با دکتر امینی، مشاور عالی رئیس دانشگاه داشتیم قرار شد موضوع پروفشنالیسم را با محوریت بنیاد [استاد] بهادری به‌عنوان یک برنامه سالانه اجرا کنیم که در سال جاری به‌عنوان اولین دوره، این نشست با برگزاری سه پنل تخصصی اجرا می‌شود.
دکتر بهادری در خاتمه با اشاره به اینکه یکی از معضلات ما در حوزه پزشکی، بحث پروفشنالیسم است، گفت: تلاش می‌کنیم تا بتوانیم خدمت و حکمت پزشکی را جایگزین وضع موجود کنیم که به نظر می‌رسد متأسفانه در وضعیت جاری بیزینس و نگاه اقتصادی در حوزه سلامت در اولویت قرار گرفته است.
تقدیر از برگزیدگان بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری
بخش بعدی این برنامه، تقدیر از برگزیدگان بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری بود که در این دوره از دکتر محمدصادق پیروز، دکتر منوچهر نخجوانی، دکتر فرشته انسانی، دکتر عنایت صفوی و دکتر سید مؤید علویان به‌عنوان چهره‌های درخشان تعهد حرفه‌ای و پروفشنالیسم تقدیر شد.
دکتر جعفریان: باید همه توان خود را صرف نهادینه کردن تعهد حرفه‌ای در فعالان حوزه سلامت کنیم
در ادامه برنامه سخنرانی علمی دکتر جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با موضوع «ضرورت تعهد حرفه‌ای» انجام شد.
دکتر جعفریان در ابتدای سخنان خود ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان در جلسه گفت: از زحمات استاد بهادری هم به‌واسطه مسئولیت دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه و هم به دلیل همت والایشان در هدایت و راهنمایی مدیران و مسئولان دانشگاه برای گام برداشتن در مسیرهایی که به نفع دانشگاه است تشکر می‌کنم.
وی افزود: از حضور دکتر لاریجانی هم تشکر می‌کنم چراکه جرقه این کار بزرگ در دوران مسئولیت ایشان زده شد و با انتخاب شایسته ایشان، استاد بهادری در این حوزه قبول مسئولیت کردند.
رئیس دانشگاه با تأکید بر الگو بودن دانشگاه علوم پزشکی تهران در کشور گفت: ازآنجایی‌که دانشگاه ما می‌تواند یک الگو در سطح کشور باشد، امیدواریم این الگو گیری از حرکت نیز منجر به نتایج مطلوبی در سطح کشور شود.
وی در توضیحی در مورد میزان وابستگی دانشگاه به بودجه‌های دانشگاهی گفت: در خصوص میزان وابستگی دانشگاه به بودجه‌های دولتی لازم می‌دانم این نکته را توضیح دهم که دانشگاه‌های علوم پزشکی در دو حیطه فعال هستند؛ یکی در بحث آموزش آکادمیک که همان حدود 90 درصد وابستگی به بودجه دولتی دارند و بخش دوم حوزه آموزشی و درمانی است که با درآمدی که از بخش درمان کسب می‌کنند، بیش از 70 درصد هزینه‌های خود را تأمین می‌کنند.
وی در ادامه به ارائه سخنرانی خود در مورد ضرورت تعهد حرفه‌ای در حوزه پزشکی پرداخت.
دکتر جعفریان در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به اینکه مجموعه فعالیت‌های ما در بحث تعهد حرفه‌ای برای جلب اعتماد مردم و بیماران انجام می‌شود؛ گفت: در حوزه پروفشنالیسم ما با دو واژه سروکار داریم، یکی «رفتار حرفه‌ای» که بیرونی است و قابل‌سنجش و ارزیابی و دیگری «تعهد حرفه‌ای» که یک مفهوم درونی است و به‌سادگی قابل‌مشاهده و ارزیابی نیست؛ این دو مفهوم علیرغم نزدیکی زیاد به هم گاهی متناسب باهم نیستند یعنی ممکن است فردی رفتار حرفه‌ای داشته باشد اما تعهد نداشته باشد و یا بالعکس فردی تعهد حرفه‌ای داشته باشد اما همه‌جا رفتار حرفه‌ای بروز ندهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظرسنجی‌های انجام‌شده در مورد میزان اعتماد مردم به مشاغل مختلف گفت: بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ در سال‌های 2001 و 2012 میزان اعتماد مردم به پزشکان بیش از 65 درصد بوده است؛ در کشور خودمان هم این میزان اعتماد بیش از 64 درصد بوده است که این مسئولیت سنگینی را بر شانه همه ما وارد می‌کند.
دکتر جعفریان در خاتمه سخنان خود با اشاره به اینکه تعهد حرفه‌ای یک ارزش درونی است گفت: اگر فردی تعهد حرفه‌ای نداشته باشد، به‌هیچ‌عنوان قابل‌کنترل نیست، پس لازم است همه توان خود را صرف نهادینه کردن این ارزش در بین فعالان این حوزه کنیم؛ زیرا صرفاً با افزایش مکانیسم‌های نظارتی لزوماً به نتایج بهتری نخواهیم رسید.
برگزاری پنل‌های تخصصی
پس از سخنرانی دکتر جعفریان پنل اول با موضوع «تعهد حرفه‌ای پزشکی در دنیای امروز» با مدیریت دکتر فریبا اصغری برگزار شد که اعضای این پنل دکتر محمدصادق پیروز، دکتر محمدرضا منصوری، دکتر فریدون دواچی، دکتر ناصر ابراهیمی دریانی و دکتر علی جعفریان بودند.
این نشست پس از یک وقفه کوتاه برای استراحت و پذیرایی، با سخنرانی دکتر سید احد جلیلی با موضوع «لزوم ارتقاء اعتماد جامعه به حرفه پزشکی» پیگیری شد و در ادامه پنل دوم با موضوع «ارتباط پزشک و بیمار» با مدیریت دکتر فاطمه علیپور و با حضور دکتر تقی بغدادی، دکتر غلامرضا میرسپاسی، دکتر همایون امینی، دکتر فرهاد شاهی، دکتر سید احمد جلیلی و دکتر امیرحسین امامی برگزار شد.
در نوبت عصر این نشست که پس از وقفه‌ای برای نماز و ناهار از ساعت 13:30 آغاز شد، پس از سخنرانی دکتر سعیدرضا مهرپور با موضوع «اصول رفتار حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی»، پنل سوم با موضوع «رفتار حرفه‌ای در فضای مجازی» با مدیریت دکتر شهرام صمدی و با حضور دکتر حمید خویی، دکتر ملیحه کدیور، دکتر حسام ریاحی، دکتر علیرضا پارساپور و دکتر محمد جلیلی سیما برگزار شد.
این نشست ساعت 15:30 به پایان رسید.
خبر: میرحامد حسینی
عکس: الهام حق شناس