افتتاح دانشگاه سبطین، شعبه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در شهر مقدس کربلا

با حضور مسئولان کشورهای ایران و عراق، دانشگاه جامعه سبطین، شعبه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در شهر مقدس کربلا با شعار Health promoting university در ساختمان 5 طبقه، در زمینی به مساحت هفت هکتار و با پذیرش دانشجو در سه رشته پزشکی، پرستاری و مامایی و نیز توان بخشی به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مراسم پنجشنبه‌شب هفتم دی 1401 دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمد حسین آیتی، دکتر علیرضا اولیایی منش و دکتر سید فرشاد علامه معاونان بین الملل، بهداشت و آموزش دانشگاه، مسئولان کشوری و دانشگاهی ایران و نیز مسئولان عراقی از جمله وزیر علوم عراق حضور داشتند.
دکتر قناعتی در این مراسم گفت: دانشگاه سبطین، با تلاش و زحمت فراوان عتبه حسینی و هزینه بسیار زیادی توسط عتبه حسینی به بهره‌برداری رسیده و از بهترین فنّاوری‌ها برای آموزش استفاده‌شده و بسیاری از تجهیزات آموزشی آن تجهیزاتی است که در جهان در خط اول آموزش از آن بهره‌مند هستند. همه کلاس‌های این دانشگاه، هوشمند و با فناوری اطلاعات بسیار پیشرفته طراحی‌شده است. کتابخانه و آزمایشگاه بسیار مدرنی دارد و بیمارستان‌هایی که دانشجویان در ادامه تحصیلشان در آن مشغول به فعالیت خواهند شد بسیار مجهز هستند و از درمان گامانایف و سایبرنایف و بسیاری از درمان‌های پیشرفته برای درمان سرطان در بیمارستانهای مرتبط با دانشگاه سبطین استفاده می‌کنند.
وی افزود: تمام هزینه‌ها را عتبه حسینی پرداخت کرده و بنا شد استادان از دانشگاه علوم پزشکی تهران تشریف بیاورند و یک همکاری علمی بزرگ را رقم بزنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:دانشگاه وقتی در این وارد رقابت شد که دانشگاه‌های بزرگی از جهان خواستار این بودند که در اینجا حضورداشته باشند ازجمله دانشگاه‌هایی از انگلیس که الحمدالله ما موفق شدیم در این پروژه وارد شویم. 10 روز است که دانشجویان مشغول تحصیل شده‌اند و امروز این دانشگاه به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد.
از مسوولین سابق دانشگاه هم تشکر میشود.
دکتر قناعتی گفت: امیدوارم این موفقیت بزرگ، برای ملت عراق و ایران مبارک باشد و این همکاری بزرگ دانشگاه علوم پزشکی تهران با عتبه حسینی منجر به ارائه خدمتی بزرگ برای مردم عراق شود.دانشگاه علوم پزشکی تهران با این کادر بزرگ دانشمند و دلسوز شایسته حضور بیشتر در عرصه بین المللی است.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌های بزرگ تلاش می‌کنند در کشورهای دیگر شعبه داشته باشند تا خودشان را نشان دهند و این تجربه، یک افتخار برای ملت ایران و عراق است افزود: از شیخ عبدالمهدی رئیس عتبه حسینی و نماینده حضرت آیت الله سیستانی و پروفسور ستار رییس مدیریت سلامت عتبه تشکر فراوان می‌کنم که واقعاً زحمت زیادی کشیدند. در طول دو سال گذشته آن‌چنان تلاش جدی رخ داد که این مجموعه بسیار عظیم در اختیار مردم عراق قرار گرفت. با هم پیش می‌رویم و ان‌شاءالله تجربه بسیار موفقی خواهد شد.
دکتر قناعتی با اشاره به فعالیت سه رشته پزشکی عمومی، پرستاری و مامایی و توان‌بخشی در دانشگاه سبطین افزود: قرار است که ده رشته PhD در اینجا در زمینه مدیریت سلامت تعریف شود و اسم این دانشگاه را هم Health promoting university دانشگاه پیش برنده سلامت گذاشتیم.
همچنین شعبه دانشکده طب سنتی نیز در عراق تأسیس خواهد شد.

 تبریک به دو ملت ایران و عراق
دکتر عین‌اللهی گفت: امروز، روز خیلی خوبی برای ما و ملت عراق است زیرا اشتراکات خیلی زیادی با مردم عراق داریم. به همین دلیل بود که در مذاکرات متعددی که در دولت آیت‌الله رئیسی با دولت عراق داشتیم مقرر شد همکاری‌های دوجانبه زیادی در همه زمینه‌ها ازجمله دارو و تجهیزات پزشکی و در زمینه پژوهش و آموزش داشته باشیم که امروز یکی از این اشتراکات را افتتاح کردیم.
وزیر بهداشت افزود: در این محوطه یک ساختمان بسیار خوبی را عتبه حسینی احداث و دولت عراق نیز مجوزهای آن را صادر کرده است و عتبه حسینی تلاش کرده تا یکی از زیباترین و بهترین دانشکده‌های پزشکی را احداث کند و جمهوری اسلامی ایران هم تعهد کرده در زمینه اعزام اساتید مبرز و باتجربه همکاری داشته باشد و به نظرم این همکاری بسیار خوبی بین دو کشور است. همه امکانات فیزیکی و ساختمانی را عتبه حسینی ایجاد کرده و نیروی انسانی از اساتید بسیار برجسته دانشگاه علوم پزشکی تهران که داوطلب آموزش دادن در کشور هستند تأمین می‌شود.
دکتر عین اللهی گفت: این کار، یک کار خوب بین‌المللی است و چون اولین کار ما در دولت آیت‌الله رئیسی هست امیدواریم در کشورهای دیگری هم که در حال مذاکره هستیم بتوانیم کار را انجام دهیم.
وزیر بهداشت بابیان اینکه امروزه همکاری بین کشورهای دوست و همسایه مسئله مهمی است گفت: ما دوست داریم اساتید کشورهای ایران و عراق بتوانند تبادل‌نظر کنند و این مقدمه بسیار خوبی است.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران این کار را یک ماه بعد از شروع دولت جدید آغاز کرد و بسیار زحمت‌کشیده شد که جا دارد از دکتر قناعتی و همکارانشان تشکر کنم زیرا واقعاً یک کار شبانه‌روزی کردند. از دکتر الساعدی به‌عنوان نماینده عتبه و معاون پزشکی عتبه که بسیار علاقه‌مند این کار را پیگیری کردند قدردانی می‌کنم. امروز خیلی خوشحال هستیم که این موفقیت بزرگ را به دو ملت ایران و عراق تبریک می‌گویم.
دانشگاه‌های ما هم در کنار هم قرار می‌گیرند و با همکاری هم می‌توانیم موفقیت بزرگی را به دست بیاوریم.

بهره گیری از الگوهای عالی علمی در ساخت دانشگاه سبطین
دکتر محمد شریعتی با بیان اینکه دانشگاه سبطین، شعبه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق، اولین شعبه بین‌الملل دانشگاه‌های کشور در خارج از کشور است که به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود گفت: این دانشگاه دارای مجوز از وزارت علوم و همچنین نخست‌وزیر کشور عراق است.
قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران سال‌هاست که در پی گسترش دامنه علم و بحث بین‌المللی سازی خود بوده است گفت: خوشبختانه پس از توافقی که با عتبه حسینی داشتیم ساختمان دانشگاه بر اساس الگوهای عالی علمی ساخته و مجهز و برنامه آموزشی و پژوهشی و استادان آن بر عهده دانشگاه علوم پزشکی تهران گذاشته شد و این مجوز به نام دانشگاه علوم پزشکی تهران صادر شده و خوشبختانه همه هزینه‌های این دانشگاه را عتبه محترم حسینی تقبل کرده است و در این جا سعی می‌کند بهترین برون داد را از دانشجویان داشته باشد.
دکتر شریعتی گفت: عتبه امام حسین (ع) تلاش بسیار زیادی در راستای گسترش علم، دانش و سلامتی دارد و یکی از اقداماتی که انجام می‌دهد گسترش دانشگاه‌هاست و از آنجا که دانشگاه علوم پزشکی تهران از رتبه‌بندی بالا در بین دانشگاه‌ها برخوردار بوده موردپذیرش قرار گرفت و طی سال‌ها رفت‌وآمد و تعامل باعث شد که این اتفاق بیفتد. در طراحی این مجموعه، دانشگاه علوم پزشکی تهران نقش اساسی داشته اما هزینه‌ها بر عهده عتبه حسینی است و از دانشجویان شهریه دریافت می‌کند اما نکته جالب این است که دانشجویانی که استعداد درخشان هستند هزینه کمتری می‌دهند و حتی برای دانشجویان با استعداد که توان پرداخت ندارند تخفیف‌هایی در نظر گرفته است.

دانشگاه سبطین شبیه و مانندی در عراق ندارد
مهندس جواد رفیع، مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیرکل حوزه ریاست شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا گفت: این دانشگاه در یکی از بهترین مکان‌های کربلا با فاصله حدود 3 کیلومتر با حرم مطهر سیدالشهدا (ع) در فاز اول در زمینی به مساحت 7 هکتار در 5 طبقه احداث شده که شامل دانشکده‌های پزشکی، پرستاری و مامایی و توان‌بخشی است و در فاز دوم و فاز توسعه دو دانشکده مستقل برای پرستاری و مامایی و توان‌بخشی احداث خواهد شد.
وی افزود: به جرات می‌توان گفت امکانات و ساختمان این دانشگاه در هیچ کجای عراق شبیه و مانند آن وجود ندارد و امیدوارم بتواند منشأ خیر برای جهان اسلام باشد و آن را به‌عنوان یک الگوی خوب در جهان توسعه دهیم.
توضیح اینکه در این مراسم دکتر محمدتقی بیک محمدی، دکتر علیرضا  نیکبخت  نصرآبادی و  دکتر روجا رحیمی، روسای دانشکده های پزشکی، پرستاری و مامایی و نیز طب ایرانی حضور داشتند.

منبع خبر: سایت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران

فریبا  مقدم
خبرنگار

فریبا مقدم